[pic=76_1294189119.jpg][pic=659_1294179801.jpg]U vermoedde het wellicht al: in 2010 zijn alle filerecords in ons land gesneuveld. De 5 dagen met de langste files van de voorbije 3 jaar dateren alle uit 2010. Twee strenge winters hebben daar volgens Touring Mobilis veel, maar niet alles mee te maken.De automobilistenvereniging Touring Mobilis heeft in 2010 49 uur met meer dan 300 kilometer file op de snelwegen gemeten. In 2009 was dat nog maar 24 uur. In 2008 haalden we niet eens 8 uur. Touring Mobilis spreekt van een file op een snelweg als de snelheid lager is dan 50 kilometer per uur.Gedurende een dikke 17 uur was de filelengte zelfs hoger dan 400 kilometer. In 2009 was dat 4 uur. In 2008 kwam een meting van meer dan 400 kilometer maar 1 keer voor en dat gedurende 1 uur en 25 minuten.Touring Mobilis maakte ook een lijst van de 10 dagen in de voorbije 3 jaar waarop de zogenoemde filelengte het grootst was (zie tabel). Daaruit blijkt dat de 5 dagen met de langste files uit de voorbije 3 jaar, alle in 2010 vielen. Slechts 2 van de 10 dagen vielen niet in 2010. De ergste verkeersellende viel op 10 februari 2010 te noteren: toen waren de files op de Belgische wegen in totaal 948 kilometer lang.Oorzaken: winter, meer auto's, minder capaciteitUit die rangschikking blijkt ook dat op 9 van die 10 dagen sneeuw de oorzaak van alle ellende was. Iedereen herinnert zich ongetwijfeld nog de winterellende in februari. Maar ook vorige maand veroorzaakte de sneeuw, ondanks de lessen die uit de vorige winter waren getrokken, nog veel fileleed. De enige dag waarop de lange files niet het gevolg van sneeuw waren, viel op 19 oktober 2010. Er stond toen 465 kilometer file, als gevolg van een treinstaking.Ondanks de vele sneeuwfiles zijn er volgens Danny Smagghe van Touring Mobilis nog andere belangrijke oorzaken van het fileleed van de voorbije jaren. Smagghe haalt ook het gestegen aantal voertuigen op de baan aan. "We hebben vorig jaar weer een recordjaar gehad in de verkoop van wagens", weet Smagghe.Volgens Smagghe ligt ook een verminderde wegcapaciteit aan de basis van vele files. "De meeste steden en binnensteden worden autoluw, waardoor we langer aanschuiven vanop de ringwegen rond die steden. We zien de druk op de hoofdwegen toenemen omdat de mensen aangeraden worden of gesensibiliseerd worden om zo weinig mogelijk het onderliggende wegennet te gebruiken. Dat speelt natuurlijk een rol in de lengte van de files."(belga)