De Waalse minister van Begroting André Antoine (CDH) zegt dat Vlaanderen, Brussel en Wallonië een principe-akkoord hebben om vanaf 2013 een wegenbelasting in te voeren. Het zou dan gaan om een kilometerheffing voor vrachtwagens en een elektronisch vignet voor personenauto's, al is dat laatste nog niet helemaal duidelijk. Antoine deed zijn uitspraak in het Waals Parlement, toen hij antwoordde op een vraag van partijgenoot Michel Lebrun. Voor het zware wegverkeer zal het systeem van een eurovignet vervangen worden door een belasting per kilometer. Ook buitenlandse vrachtwagens moeten betalen.Lichtere voertuigen zouden op basis van de rijtijd worden belast door middel van een elektronisch vignet, maar het is nog niet helemaal duidelijk hoe dat zou verlopen. Antoine had het over een "historisch akkoord".[b]Moeten ook automobilisten betalen?[/b]Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) bevestigt dat het akkoord zo goed als rond is, maar voegde eraan toe dat Antoine wel voor zijn beurt sprak. Het dossier moet immers nog worden goedgekeurd door de Vlaamse regering "en tot nader order maakt mijnheer Antoine geen deel uit van de Vlaamse ploeg".Volgens Crevits was vooral Wallonië vragende partij om auto's te belasten. Mogelijk moeten de Belgische automobilisten niets betalen, als een zogenoemde infrastructuurbelasting al verwerkt is in de verkeersbelasting, aldus de minister. De belasting op auto's zou dan vooral buitenlandse automobilisten viseren. Touring heeft al negatief gereageerd.Crevits zei dat nog bekeken wordt welke technologie zou worden gebruikt, en op welke wegen de belasting zou worden geheven. Ook de effecten worden nog onderzocht. Crevits voegde er aan toe "dat er nog een lange weg te gaan is".[b]Vlaanderen krijgt 52 procent van de opbrengsten[/b]De drie gewesten zouden de opbrengsten als volgt verdelen: 10 procent voor Brussel, 38 procent voor Wallonië en 52 procent voor Vlaanderen.Vrijdag krijgt het plan wellicht groen licht in de Vlaamse regering, zodat dan alle gewesten hun akkoord hebben gegeven. Crevits zegt dat de drie ministers-presidenten meer uitleg zullen geven over het toekomstige tolsysteem nadat de drie regeringen het akkoord hebben goedgekeurd.Oorspronkelijk wilde Vlaanderen ook Nederland erbij hebben, maar de Nederlanders hebben inmiddels afgehaakt.