[pic=76_1269949077.jpg]De Vlaamse regering heeft dus principieel voor een tunnelvariant voor de Oosterweelverbinding gekozen. Dat wil zeggen dat er wordt onderzocht of zo'n tunnel haalbaar en betaalbaar is. De Europese tunnelautoriteit moet daarover beslissen. De Lange Wapperbrug is echter nog niet definitief van het toneel verdwenen, maar zit al die tijd in de wachtzaal.Tegen de zomer moeten er uitgewerkte schetsen op het niveau van een voorontwerp op tafel liggen. Op basis daarvan moet geoordeeld worden of een ondertunnelde oplossing mogelijk is. Maar de keuze voor een tunnel is dus principieel, de tunnel moet aan enkele vooropgestelde voorwaarden voldoen. Als dat niet het geval is, gaat de regering resoluut voor de brugvariant.[b]Vereiste capaciteit[/b]In de tunnel moet de vereiste capaciteit aanwezig zijn, de tunnel mag niet duurder zijn dan de brugvariant, moet conform aan de tunnelrichtlijnen gebouwd kunnen worden en de werkzaamheden mogen niet langer duren dan bij een brug. Concreet wordt er gedacht aan 4 tunnels van 2 keer 1 rijstrook, onder de schelde, maar dus ook onder het traject waar normaal gezien het Lange Wapperviaduct zou komen.Er komt ook een oplossing voor de omstreden aansluiting aan het Sportpaleis. In beide scenario's; zowel bij een tunnel als bij een brug, zal het viaduct dat er nu ligt, verdwijnen. "Wat er nu ligt, gaat weg", bevestigde Peeters. Er zou in de plaats een autobaan komen in een deels ondergrondse sleuf.Minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) krijgt intussen de opdracht een operationeel plan op te stellen met daarin timing, budgetten en studietrajecten om dan voor te leggen aan de Vlaamse regering. De definitieve knoop over het heikele dossier valt dus wellicht pas net voor de zomervakantie. [b]Het Masterplan 2020 kost 5 miljard euro.[/b](belga)