Donderdagmiddag werd in Herentals, ter hoogte van het Administratief Centrum, een eerste publieke laadpaal voor elektrische wagens in gebruik genomen.
Netbeheerders Eandis en Infrax plaatsen dit jaar de eerste 750 van in totaal 2.500 nieuwe publieke laadpalen voor elektrische wagens in Vlaanderen. In elke gemeente komt dit jaar al minstens één laadpaal te staan.
In totaal krijgt Herentals dit jaar drie laadpalen. Er komt ook nog een aan het Netepark. Tegen 2020 zijn er 11 operationeel.
Burgemeester Jan Bertels, schepenen Jan Michielsen en Ingrid Ryken waren bij de inhuldiging van de eerste publieke laadpaal in de Augustijnenlaan aanwezig. Die rijden nog niet elektrisch.
Publieke laadpalen zijn belangrijke aanvulling
De Vlaamse Regering wil het aanschaffen en gebruiken van elektrische wagens aanmoedigen. Omdat publieke laadpalen een belangrijke aanvulling zijn op thuisladen en laden op het werk, hebben de Vlaamse Overheid en netbeheerders Eandis en Infrax samen een spreidingsplan opgemaakt voor 2.500 bijkomende publieke laadpalen, waarvan minstens één in elke gemeente in Vlaanderen. De eerste nieuwe laadpaal werd op 11 mei in Oostende ingehuldigd. Vandaag was Herentals aan de beurt.
'Op basis van analyses, onafhankelijke studies en ervaring uit het buitenland, werden de beste locaties uitgekozen om de nieuwe laadpunten in te planten bij carpoolparkings, kantoorgebouwen, handelscentra, mobiliteitsknopen en plaatsen voor vrijetijdsbesteding', zegt Frank Vanbrabant, CEO van Infrax.
De plaatsing van de palen wordt over vier jaar gespreid. Dit jaar verschijnen de eerste 750 exemplaren in de straat. Laadpaaloperator Allego zal via een concessie instaan voor de levering, plaatsing en uitbating van de laadpalen.
Waar wordt het meest opgeladen?
Elektrisch laden werkt anders dan traditioneel tanken. Benzine, diesel of gas tank je onderweg, meestal als je tank bijna leeg is. Elektrisch laden doe je anders.
'Uit studies blijkt dat 70% van de laadbeurten gebeurt in en rond de privéwoning. Daarnaast wordt 20% van de oplaadbehoeften ingevuld door bedrijven die steeds meer laadpunten voorzien voor hun werknemers, bezoekers of klanten om op of bij te laden', verduidelijkt Walter Van den Bossche, CEO van Eandis.
Publieke laadpalen zijn, samen met die in winkel- of sportcentra, aanvullend goed voor de overige 10%. Ze zijn vooral belangrijk om te kunnen bijladen en afstanden tussen het opladen thuis (of bij bedrijven) te overbruggen. Ten slotte zijn er ook steeds meer snelladers langs snelwegen.
'Het is vooral belangrijk dat er voldoende laadpalen komen voor de keren dat we een ander traject afleggen: een vakantie aan zee, een niet-dagelijkse werkverplaatsing of een uitstap naar een pretpark. Pas als mensen ook voor uitzonderlijke ritten voldoende laadmogelijkheden hebben, zullen we hen écht overtuigen om elektrisch te rijden', zegt Bart Tommelein, Vlaams Minister van Energie.
Het is de combinatie van alle types laadpunten die elektrisch rijden in Vlaanderen aantrekkelijk en makkelijk moet maken.
Laadpaal op verzoek
Publieke laadpalen zijn ook cruciaal voor wie niet de mogelijkheid heeft in of rond de woning een privé-oplaadpunt te plaatsen.
Kun je thuis niet opladen en is er geen (of onvoldoende) publieke laadinfrastructuur in je buurt? Dan kun je, vandaag reeds, kosteloos de plaatsing van een publieke laadpaal in je buurt aanvragen via netbeheerder (Eandis): www.eandis.be/laadpaal-aanvragen
Het opladen zelf gebeurt tegen betaling, op dezelfde manier als bij de andere 2.500 publieke laadpalen.
Wat verwacht de elektrische rijder?
Eenvoudig opladen aan een marktconform laadtarief is alvast een manier om drempels weg te werken.
Er zijn vandaag al heel wat aanbieders van laadkaarten. Bedoeling is dat de meeste bestaande kaarten toegang krijgen tot de 2.500 publieke laadpalen. Interoperabiliteit heet dat. Foto's: Marcel Nelis/Nnieuws.be
Hij droomde van Parijs-Roubaix, maar geel in de Tour overtreft misschien zelfs zijn stoutste verwachtingen.
Yves Lampaert heeft iedereen verrast door de openingstijdrit te winnen. Een sprookje in Denemarken. De Belg dook ruim vier seconden onder de tijd van Wout van Aert, die tweede werd en zich net als de andere topfavorieten wat verkeek op de weersomstandigheden.
Tadej Pogacar was de beste klassementsman. (VRTNWS)
Digitale betalingen zijn erg populair in België. Steeds meer mensen laten muntstukken en bankbiljetten links liggen en grijpen naar hun betaalkaart of smartphone.
Dat blijkt uit de laatste Digital Payment Barometer, een studie uitgevoerd door de Vrije Universiteit Brussel in opdracht van de partners Febelfin, Bancontact Payconiq Company, Mastercard, Visa en Worldline. Vanaf 1 juli kunnen de Belgen hun digitale betaalmiddelen ook ten volle benutten, want ze zullen overal in België worden aanvaard.
Wie in aanmerking komt voor een coronavaccinatie, kan hiervoor één keer per maand terecht in Herentals. Het vaccinatiecentrum bevindt zich naast het AZ ziekenhuis.
Deze zomer is er een prikdag op vrijdag 15 juli en eentje op vrijdag 26 augustus.
Wie komt er in aanmerking voor een prik?
Yannick Michiels uit Mol heeft als eerste Belg ooit een medaille behaald op het wereldkampioenschap Oriëntatieloop in het onderdeel sprint.
Hierbij moet je met behulp van een stadsplan zo snel mogelijk je weg vinden naar de finish. Yannick Michiels werd derde.
"Deze medaille is historisch. Het is een enorme beloning na jaren van trainen", vertelt hij op Radio 2 in Antwerpen. (VRTNWS)
Vanaf vandaag is het tijdelijk niet mogelijk om Vlaamse premies aan te vragen voor renovatie en energiebesparende maatregelen. Het digitale loket daarvoor gaat een paar maanden dicht.
Anderzijds is 1 juli de startdag voor mensen met zonnepanelen die hun eigen stroom willen delen, of die denken recht te hebben op een vergoeding voor dubbel betaalde netkosten.
Het was al langer aangekondigd en nu is het zover: verschillende Vlaamse premies worden samengevoegd tot één verbouwpremie, die je vanaf 1 oktober zal kunnen aanvragen.
De Geelse Innovatiecampus zet een belangrijke stap in haar verdere ontwikkeling. De partners zijn op zoek naar een innovatiemanager die zich zal inzetten om nieuwe bedrijven aan te trekken en bruggen te slaan met de kennis- en onderwijsinstellingen in de regio.
Op termijn zouden 2000 mensen een job moeten vinden op de campus.
Onderzoek wijst uit dat mensen actiever zijn als er zich dichter bij hun woonplaats sportinfrastructuur bevindt.
Daarom kocht team Sport en Jeugd Heist-op-den-Berg via de groepsaankoop van Sport Vlaanderen een mobiele IPitup-beweegbank. Dat is een meerpersoonszitbank met allerlei beweegfuncties.
De bank staat op dit moment opgesteld aan sporthal De Lichten in Booischot en kan door iedereen vrij gebruikt worden. Ze is voorzien van infopanelen met laagdrempelige oefeningen.
Verschillende chocoladefabrieken hebben (een deel) van hun productie stilgelegd uit voorzorg, nadat er een salmonellabesmetting is vastgesteld bij chocoladefabriek Barry Callebaut.
De fabrieken kregen mogelijk besmette chocolade van Barry Callebaut. Het gaat om Neuhaus, Belgian Chocolate Group (Olen, Herentals) en en Mondelèz Herentals.
"Het belangrijkste is dat alle producten die op de markt zijn veilig zijn", zegt Ignace Van Doorselaere, de CEO van Neuhaus. (VRTNWS)
Groep Infrabo, advies- en studiebureau uit Westerlo, bestaat volgend jaar 40 jaar. Een uitgelezen moment om een volledig nieuwe huisstijl te lanceren die aansluit bij de hedendaagse activiteiten van het bedrijf.
Logo in een nieuw jasje
Vanaf vrijdag 1 juli 2022 komen er nieuwe verkeersregels voor elektrische steps. Die mogen voortaan niet meer op het voetpad rijden.
De Vlaamse verkeersbelasting wordt bijna 10 procent duurder en de soepelere procedure om tijdelijke werkloosheid aan te vragen loopt na meer dan twee jaar ten einde. Ze werd ingevoerd aan het begin van de coronacrisis. (VRTNWS)