Een onderzoek van Unesco wijst uit dat 40% van alle sporters vrouwen zijn, terwijl maar 4% van de totale sportverslaggeving over vrouwen gaat. Genoeg vrouwelijke atleten dus, maar ze krijgen veel te weinig aandacht en erkenning in de sport.

'Ook in België kaartten onder andere het Instituut voor Gelijkheid van Vrouwen en Mannen en de RTBF de problematiek al aan.

Zo hanteert de Franstalige publieke omroep bijvoorbeeld een andere tactiek: ze brengen meer reportages rond vrouwensport uit om mensen bewuster te maken van wat er speelt in vrouwensport, met welke uitdagingen ze nog te maken hebben.'

VOLVO'S VERANTWOORDELIJKHEID

Als internationaal bedrijf dat deel uitmaakt van en invloed heeft op deze maatschappij is het onze plicht om deze problematiek aan te kaarten.

'Want verbetering gebeurt enkel en alleen door verandering', zegt Edwin Van Houdt, gedelegeerd bestuurder van Volvo Van Houdt Groep.

'Daarom is Volvo Car Belux trotse sponsor van de Belgian Cats, onze vrouwelijk nationale basketbalploeg.

Een team van krachtige topvrouwen, zowel op als naast het veld. Stuk voor stuk een sterk voorbeeld van topatleten, die telkens opnieuw bewonderenswaardige prestaties neerzetten.

En dat verdient in de verf gezet te worden, net zoals bij hun mannelijke collega's.

HET BELANG VAN VROUWELIJKE ROLMODELLEN

'Waarom vinden we dit bij Volvo zo belangrijk? Sport zorgt voor een belangrijke vorming van ons wereldbeeld en genderstereotypering.

Als we meer vrouwen aan bod laten komen als sporters, en niet als 'vrouw' in de eerste plaats en pas in de tweede plaats als 'sporter', dan heeft dit ook op het brede publiek een impact.

Een evenwichtigere verslaggeving tussen mannen en vrouwen in het sportnieuws is voelbaar doorheen de hele maatschappij, en heeft een positief effect op socio-economisch vlak. Het is bewezen dat atleten een inspirerende rol hebben op jongeren.

Dus het zal niet enkel de beeldvorming van jongere generaties op genderstereotypering veranderen, maar ook meer jonge meisjes aanmoedigen om (sportieve) doelen en dromen na te streven.

Als er iets is wat de Belgian Cats ons leren, dan is het wel dat vrouwelijke atleten met hun prestaties niet moeten onderdoen voor hun mannelijke collega's.

En dankzij de steun van bedrijven als Volvo, persagentschappen en de gewone burgers kunnen zij eindelijk de erkenning krijgen waar ze niet alleen recht op hebben, maar die ze verdienen.

Want iedereen heeft het recht om groots te dromen, ongeacht hun geslacht.'  Foto basketballbelgium.