Facebook is de grooste sociale netwerksite ter wereld. 400 miljoen mensen van over heel de wereld gebruiken minstens wekelijks de site om te converseren met vrienden en familie. Desondanks het hoge aantal gebruikers, heeft één op drie van de Belgische gebruikers geen vertrouwen in het bedrijf zelf. Deze conclusie komt uit een onderzoek van InSites Consulting bij 2800 internetgebruikers in 14 landen.Vertrouwen in professionale sociale media hogerBelgische consumenten tonen hoger vertrouwen in sociale netwerksites die zich richten naar de professionele markt, zoals LinkedIn. Heel concreet heeft 42% vertrouwen in LinkedIn en 23% heeft er geen vertrouwen in. Het vertrouwen in de bedrijven die de privé sociale netwerksites runnen is een pak lager. Zo heeft slechts 28% van de Belgische Facebook gebruikers vertrouwen in het bedrijf, terwijl 34% er geen vertrouwen in heeft. De site Netlog scoort nog lager qua gebruikersvertrouwen: 44% vertrouwt het bedrijf niet, en slechts 21% wel.“Consumenten horen veel verhalen omtrent privacy policies die vanuit deze bedrijven verstuurd worden, maar meestal is het erg onduidelijk hoe het nu precies zit. Deze onduidelijkheid maakt het voor de consument moeilijk, wat blijkbaar leidt tot een relatief laag vertrouwen in hun favoriete sites.” zegt Steven Van Belleghem, Managing Partner InSites Consulting.Bewuster gedrag onder consumentenMeer en meer consumenten zijn zich heel bewust van de informatie die ze op sociale netwerksites plaatsen. 81% geeft aan dat ze twee keer nadenken alvorens iets te publiceren en 79% is selectiever geworden in het kiezen van ‘vrienden’. 74% denkt goed na welke foto’s online te zetten en welke niet. Desondanks de meer voorzichtige houding, geeft 87% aan dat hun online identiteit sterk overeenkomt met hun offline identiteit. 13% van de consumenten geeft echter toe dat ze online een ander persona spelen dan ze echt zijn. Daarnaast toont het onderzoek van InSites Consulting aan dat sociale media voor 23% een medium zijn waarlangs ze makkelijker hun emoties kunnen uiten dan in het echte leven.“Ons onderzoek toont duidelijk aan dat consumenten volwassen aan het worden zijn inzake het gebruik van sociale media. Men kan er zichzelf zijn, maar doet dit op een bewuste manier. Meer en meer zullen er trouwens op organische wijze een soort van online ettiquette regels ontwikkeld worden door de consumenten zelf.” stelt Steven Van Belleghem.Deze onderzoeksgegevens zijn het resultaat van een marktonderzoek uitgevoerd door InSites Consulting in januari 2010. In dit marktonderzoek werd het gebruik van en de attitude tov sociale netwerken in kaart gebracht. In totaal hebben 2.884 consumenten deelgenomen aan dit online onderzoek, verdeeld over 14 landen met name, België, Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Portugal, Brazilië, de Verenigde Staten, Australië, Roemenië, Rusland & China. De cijfers zijn representatief voor de internetpopulatie van elk land, en dit naar leeftijd (18-55) en geslacht. Het volledige rapport is ook beschikbaar via SlideShare (http://www.slideshare.net/stevenvanbelleghem/social-networks-around-the-world-2010).Het boek De Conversation Manager van Steven Van Belleghem gaat dieper in deze online en offline conversaties over merken. In De Conversation Manager legt Steven Van Belleghem uit hoe bedrijven kunnen inspelen op de nieuwe trends binnen de sociale media. Meer informatie op www.deconversationmanager.eu.