Het aantal fietsongevallen in de politiezone Geel-Laakdal-Meerhout daalt niet zo sterk als de andere verkeersongevallen, dat blijkt uit een analyse van de politiezone Geel-Laakdal-Meerhout. Vooral jongeren en ouderen zijn vaak het slachtoffer.

Daarom lanceerde het verkeersteam van de politiezone en de verkeersdienst van de stad Geel het idee om een verkeerseducatief centrum uit te bouwen. De realisatie ervan wordt verwacht binnen enkele jaren.

Vooral jongeren en ouderen vaak slachtoffer

Uit een diepgaande analyse van de ongevallen met fietsers tussen 2011 en 2016 bleek dat het aantal ongevallen met fietsers niet in dezelfde mate daalt als het geheel van de ongevallen. Vooral jongeren en senioren zijn slachtoffer van fietsongevallen. De oorzaken liggen vooral bij het niet kennen of toepassen van de wegcode, het moeilijk of verkeerd inschatten van gevaarsituaties en de beperkte(re) behendigheid met de fiets.

Evaluatie verkeersdag

De evaluatie van de jaarlijkse verkeersdag voor 11/12-jarigen, die gezamenlijk door Geel, Laakdal en Meerhout en de politiezone, al 20 jaar lang georganiseerd wordt in samenwerking met het bedrijfsleven, maakte duidelijk dat er nood is aan een meer structurele aanpak van verkeerseducatie.

Verkeerseducatief centrum

In december 2017 steunde het politiecollege, samengesteld uit de burgemeesters van Geel, Laakdal en Meerhout, het idee van het verkeersteam van de politiezone en de verkeersdienst van de stad Geel om de mogelijkheden voor een verkeerseducatief centrum te onderzoeken.

Dit zou centraal gelegen moeten zijn voor de drie gemeenten en bij voorkeur aansluiten aan het Veiligheidshuis Ter Stokt waar de veiligheidsdiensten zijn ondergebracht. Het gebruik van het verkeerseducatief centrum zou zich vooral moeten richten op jongeren en senioren.

Het verkeerseducatief centrum moet ontworpen worden vanuit het oogpunt van de fietser en niet vanuit het standpunt van de autobestuurder. Het zou moeten aansluiten op het fietsexamenparcours dat in de stad Geel recent werd uitgetekend.

Diverse bestaande verkeersparken werden bezocht. Met specialisten van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, het Instituut voor Mobiliteit, de UGent en de provincie Antwerpen werden eerste ideeën verzameld. Er wordt nu verder gezocht naar een geschikte locatie en mogelijkheden van financiering. De realisatie ervan vergt nog heel wat inspanningen en wordt over enkele jaren verwacht.

Drie bijkomende projecten

De politiezone Geel-Laakdal-Meerhout wenst ook verder en op korte termijn te investeren in de oorzaken van de fietsongevallen. Samen met de schepenen van mobiliteit en/of de mobiliteitsambtenaren van Geel, Laakdal en Meerhout, het Agentschap Wegen en Verkeer, de scholengemeenschap KOGEKA en de fietsersbond Geel werden de afgelopen maanden drie projecten gekozen, waaraan de volgende jaren zal gewerkt worden:

De kennis van de wegcode over de plichten en rechten van fietsers verbeterenHet onderling gedrag tussen fietsers en andere weggebruikers positief beïnvloedenHet inventariseren van de knelpunten in de fietsinfrastructuur.