Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Eerste laadpalen van grote uitrol van publieke laadinfrastructuur in Vlaanderen ingehuldigd

Laadpalen

Wie een elektrische auto heeft, maar geen plaats om te laden (thuis of in de buurt), kan sinds 1 september een publieke laadpaal op maximaal 250 meter van zijn woning aanvragen.

Daarnaast worden er laadpunten bijgeplaatst wanneer bestaande laadpalen zeer frequent worden gebruikt.

Aanvullend kunnen, op vraag van gemeenten, proactief publieke laadpalen geplaatst worden op strategische locaties, bijvoorbeeld laadeilanden op parkeerpleinen bij appartementsgebouwen.

Vandaag installeerde TotalEnergies de eerste publieke laadpalen, deze worden met 100% groene stroom uitgebaat.

Vorig jaar gunde de Vlaamse Regering de concessie voor de uitrol van laadpunten aan Electrabel (regio’s Antwerpen, Oost-Vlaanderen en Limburg) en TotalEnergies Marketing Belgium NV (regio's West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant). Zij zullen elk instaan voor de uitrol van laadpunten van normaal vermogen in die specifieke regio’s.

« De laadpunten in Brugge, Wemmel maar ook in Haacht, Ieper en Oostkamp zijn de eerste van zo’n 4.400 die TotalEnergies verwacht te plaatsen in het kader van de nieuwe concessie uitgeschreven door de Vlaamse Overheid voor de West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. We zijn erg blij dat we dit ambitieus project voor elektrische mobiliteit in Vlaanderen konden opzetten. Wij stellen met genoegen onze expertise ter beschikking om de mobiliteit van de burgers aan te moedigen en te ondersteunen. Dit project illustreert de ambitie van TotalEnergies om haar transformatie naar een multi-energiebedrijf verder te versnellen. » zegt Stefaan De Ganck, Managing Director van TotalEnergies Charging Solutions Belgium. « In België, zoals op alle markten waar wij ons ontwikkelen op het gebied van elektrische mobiliteit, streven wij ernaar een klantenervaring en elektrische laaddiensten aan te bieden die aan hun verwachtingen voldoen. 

Door voldoende laadinfrastructuur te voorzien, willen we het comfort voor de bestuurder vergroten”, aldus Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. “Het is mijn ambitie om te zorgen voor de versnelde uitbouw van zowel publieke, semi-publieke als private laadpunten in Vlaanderen. Tegen 2025 moet de teller in Vlaanderen op 35.000 laadequivalenten staan en hebben we elke 25 km (ultra)snellaadinfrastructuur langs de snelwegen en grote verkeersassen.”

Drie uitrolstrategieën

Naast aanvragen door de burgers ("Paal-volgt-Wagen") voorziet de concessie ook dat palen automatisch ontdubbeld worden zodra die intensief gebruikt worden ("Paal-volgt-Paal") en de uitbouw van een basis netwerk op strategische punten in de steden en gemeenten op hun voorstel.

Meer informatie over de uitrol van laadpalen in Vlaanderen vind je via https://www.vlaanderen.be/een-elektrische-wagen-laden/publieke-laadpunten-voor-elektrische-voertuigen

Campagne met lokale besturen

Het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid heeft in samenwerking met lokale besturen een campagne opgezet om burger en ondernemingen te informeren over de mogelijkheid om een laadpaal aan te vragen.

Lokale besturen en ondernemingen die graag mee hun schouders zetten onder de campagne kunnen het campagnemateriaal downloaden via https://www.vlaanderen.be/departement-mobiliteit-en-openbare-werken/campagne-over-het-aanvragen-van-een-publiek-laadpunt.

Laadpalen  Vlaams minister Lydia Peeters

Laadpalen Vlaams minister Lydia Peeters

Laadpalen

Deel dit artikel