'Je hoort wel eens spreken over een 'en-en verhaal' en dat gaat zeker op voor de manier waarop lokaal bestuur Nijlen wil werken aan duurzame en veilige mobiliteit.

De voorbije jaren gebeurde er heel veel denkwerk, zowel bij de inwoners als bij partners en andere overheden. We spreken met Infrabel over de toekomst van de Nijlen.  We kunnen het daar niet alleen, maar dat geldt ook op lokaal vlak.'

Modal shift

'Die gedragsverandering is de zogenaamde modal shift. Te voet of met de fiets waar en wanneer het kan, met de auto waar het moet. Dat is een verandering in het hoofd van de mensen en dat vraagt tijd.

Als gemeente moeten we hier twee dingen doen: de boodschap blijven herhalen én deze omslag ondersteunen door ingrepen op het terrein. Met dit laatste zijn we al jaren bezig met de aanleg van vrijliggende fietspaden langs de verbindingswegen met de buurgemeenten.

Dat is zeer binnenkort afgerond als ook de Broechemsesteenweg als laatste een veilig fietspad zal hebben.'

Lokale ingrepen en quick-wins

'Maar er zijn ook andere lokale ingrepen en quick-wins. Bij nieuwe projecten of waar het kan, maken we nieuwe fietsverbindingen nabij het centrum of heropenen we trage wegen.

Dat allemaal voor wat het aspect veiligheid betreft, maar daarnaast is duurzaamheid de tweede pijler van de toekomstige mobiliteit.'

Delen is duurzaam en minder duur

Daar komt de nieuwe publieke deelwagen bij kijken. In deze dure tijden wordt zeer duidelijk dat duurzaam ook minder duur is. Verzekering betalen voor al die dagen dat uw auto stilstaat, naar parkeerplaatsen zoeken, verkeerstaks en noem maar op, het is duur om een auto te bezitten. Delen is minder duur en ook duurzamer.

Victor De Groof, schepen van mobiliteit: "We gaan als gemeente in de komende jaren volop inzetten op deelmobiliteit. Dit biedt meerdere voordelen. Deelmobiliteit kan bijdragen aan de vermindering van het totale aantal wagens dat rondrijdt op de Vlaamse wegen.

Minder wagens, betekent minder potentiële voertuigenbewegingen, wat de verkeerveiligheid ten goede komt.

Daarnaast heeft het ook een economische meerwaarde, aangezien de aanschaf van een eigen wagen niet goedkoop is. Ook voor inwoners die geen plek hebben om één of meerdere wagens te parkeren, bijvoorbeeld in de dorpskernen, biedt het mogelijkheden."

Publieke deelwagen

De jongste jaren kwamen er in de gemeente op meerdere plaatsen al laadpalen voor elektrische auto's.

Nu komt er in Kessel ook de eerste publieke deelwagen. Deze is voor iedereen te gebruiken en heeft een voorbehouden parkeerplaats in het centrum van de deelgemeente. Schepen van mobiliteit, Victor De Groof, huldigde deze eerste deelwagen in en werd de eerste gebruiker ervan.

"Momenteel werken we aan een zogenaamd 'laadplan', waarbij we onze beleidsvisie vastleggen voor toekomstige laadcapaciteit in onze gemeente.

Zowel voor wagens als voor andere vervoersmiddelen en zowel voor (semi-)publieke als private laadinfrastructuur. Daarenboven maken we ook werk van een beleidskader rond deelmobiliteit op ons grondgebied.

We hebben als lokaal bestuur de ambitie om via deze twee beleidsplannen deelmobiliteit en elektrische laadmogelijkheden in onze gemeente zo maximaal mogelijk te stimuleren."