De horeca en de supermarkten doen tijdens grote tornooien gouden zaken, zo lang de Rode Duivels het goed doen. De kwalificatie voor het EK 2016 is dan ook een mooie opportuniteit voor veel handelaars.

Productie bier kan niet volgen

Zo stelde Carrefour in het jaarrapport van 2014 dat de verkoop tijdens het WK in België met 3,9% was gestegen, volgens de keten grotendeels dankzij acties die verbonden waren aan het WK voetbal. De groei in België was dan ook meer dan dubbel zo groot als de wereldwijde groei van Carrefour.

"In Nederland gaan onderzoekers ervan uit dat supermarkten 10 miljoen euro extra omzet draaien per wedstrijd. Op wat dat cijfer gebaseerd is, weet ik niet", zegt Jos Verschueren, directeur sportmanagement aan de VUB, tegenover Sporza. "Maar als ik de denkoefening maak, zou dat bedrag hoger kunnen liggen. Stel dat elke Belg 1 euro extra uitgeeft, dan zit je snel aan 11 miljoen euro. En 1 euro lijkt me eerder weinig."

Ook de horeca boert tijdens die piekmomenten heel sterk: volgens Verscheuren geven consumenten dan meer uit dan ze gewend zijn en merken ze pas later dat ze hun uitgaveplafond hebben overschreden. Dat gaat zover dat zelfs de bierbrouwers in ons land in de problemen zouden kunnen komen. "Uit goede bron weten we dat als België op het WK nog één ronde verder geraakt was, voorbij Argentinië, dan zou ons land zonder Jupiler hebben gezeten. De productie zou dan niet hebben kunnen volgen." Bij AB InBev wordt dat laatste evenwel ontkend.

Er is wel een keerzijde...

Gemiddeld zou de Belg 12 euro uit aan supportersartikelen, goed voor een bedrag van 132 miljoen euro. In andere landen ligt dat gemiddelde wel een stuk hoger, maar dat is deels te verklaren door de enorme hoeveelheid gadgets die bedrijven tijdens grote tornooien uitdelen. Als die uitgaven voor gratis gadgets worden bijgeteld, stijgt het gemiddelde bedrag per persoon eerder naar zowat 20 euro.

Sportmarketeer Wim Lagae van de KU Leuven voegt wel de bedenking toe dat consumenten misschien wel meer uitgeven aan de Rode Duivels, maar dat geld dan besparen op andere uitgaven: zo kan het bijvoorbeeld dat mensen in de aanloop naar het EK de aankoop van een vaatwasmachine uitstellen en dat geld gebruiken om een nieuwe tv te kopen.

Cafés worden dan misschien druk bezocht, maar restaurants en bioscopen veel minder", aldus Lagae aan Sporza. (retaildetail)