Bij de nieuwe Nederlandstalige Ombudsdienst voor het Notariaat, die pas begin juni uit de startblokken is geschoten, komen elke dag 3 klachten binnen. "De meeste klachten gaan over verdelingen van nalatenschappen en verdelingen na echtscheidingen." Dat schrijft De Tijd.

De Ombudsdienst, die op 1 juni van start ging, heeft een dubbele opdracht: mensen kunnen er terecht met klachten die te maken hebben met de uitoefening van het notarisberoep, maar de dienst doet ook aanbevelingen om de werking van het notariaat te verbeteren.

In 3 maanden tijd heeft de ombudsdienst 185 klachten ontvangen, of zowat 3 per dag.

Een derde van de dossiers heeft betrekking op de afwikkeling van echtscheidingen en nalatenschappen, zegt woordvoerder André Michielsen.

"Dat is ook normaal, want dat zijn gevoelige dossiers waar het potje iets vlugger overkookt. Cliënten voelen zich dan ook niet altijd goed bediend door de notaris, en vaak zijn er ook misverstanden over de rol van de notaris of de advocaat."  Info ombudsdienst  tel. 02/801.15.00 of  info@ombudsnot.be