Ter afsluiting van het Europees Jaar van het Spoor 2021 realiseerde het vooraanstaande Vlaams-Nederlandse tijdschrift Erfgoed van Industrie en Techniek een speciaal nummer over spoorwegen in Europa.

De eerste verbinding tussen twee Europese hoofdsteden, Parijs en Brussel, via Rijsel en Kortrijk in 1846 was voor de Europese Commissie de aanleiding om 2021 tot Jaar van het Spoor uit te roepen. Een artikel gaat in detail in op de moeilijkheden bij de bouw van de lijn, maar ook op de feestelijkheden bij de opening.

Daarnaast wordt o.m. het verhaal verteld van een Belgische tramlijn in China en van de pogingen van Belgische firma's om spoorlijnen aan te leggen in Griekenland.

In 1907 werd het station van Antwerpen-Dam opgekrikt en 36 meter verschoven, het wederopbouwstation van Kortrijk wordt nu met sloping bedreigd, het tramstation van Roeselare werd in extremis door de buurt gered.

Daarnaast bijdragen over spoorwegen op Java, het behoud van spoorwegerfgoed in Duitsland en de inzet van vrijwilligers in Noorwegen en Frankrijk.

Een volledig overzicht van de inhoud vindt U op de website van de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie vzw.

Het nummer telt 128 bladzijden en is rijk geïllustreerd, met ook een reeks nooit gepubliceerde foto's.  Foto NNieuws.