Grote namen als Ahold Delhaize, Carrefour, Danone en Nestlé hebben zich aangesloten bij een brede coalitie die de Nutri-Score verplicht wil maken in Europa. Ze zien de eenvoudige kleurcode als een efficiënt middel in de strijd tegen obesitas.
Tastbare resultaten
Tot nu toe is het gebruik van de Nutri-Score vrijblijvend: merken kiezen zelf of ze het label op hun verpakkingen plaatsen.
Dat volstaat echter niet voor een groep van veertig internationale voedingsfabrikanten, foodretailers, consumentenorganisaties en wetenschappelijke instellingen. Met de hashtag #Nutri-ScoreNow en een gezamenlijke brief lanceren ze een oproep naar Europees commissaris Stella Kyriakides, die verantwoordelijk is voor volksgezondheid en voedselveiligheid.
Ze vinden dat zij de Nutri-Score moet verplichten in heel Europa, om consumenten te helpen gezondere en beter geïnformeerde voedselkeuzes te maken.
"Tal van studies die in verschillende landen zijn uitgevoerd, hebben aangetoond dat de consument het Nutri-Score logo het best begrijpt", zegt CEO Ivo Mechels van Test-Aankoop.
"Daarom is dit logo het meest effectief om te helpen de voedingswaarde van verschillende producten te vergelijken. De resultaten zijn tastbaar: wanneer de Nutri-Score op producten wordt toegepast, verbetert de voedingskwaliteit van het winkelmandje.
Maar om dit instrument voor de volksgezondheid volledig te benutten, moet het worden toegepast op alle levensmiddelen, waarover alleen op Europees niveau kan worden beslist. We hopen dat de Europese Commissie zal luisteren naar de oproep voor een Europese Nutri-Score."
Gezondere opties
Eén van de voortrekkers van het systeem is Nestlé: de multinational ziet het label als een stimulans voor alle voedselproducenten om gezondere producten te herformuleren.
België is één van de eerste landen in Europa waar Nestlé-producten met de Nutri-Score in de winkelrekken verschijnen, samen met Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en Zwitserland. "Het is onze ambitie om een van de gezondste opties te bieden in elke productcategorie waar we aanwezig zijn", zegt CEO Michel Mersch van Nestlé Belgilux.
Eind dit jaar moeten alle Nestlé-kindergranen in België de A- of B-score hebben, tegenover 53% momenteel. Bovendien zullen ze voor 80% biologisch zijn. Voor het gehele granenaanbod ligt het streefdoel dan op 45%.
Voor het vegetarische merk Garden Gourmet heeft het merendeel van de producten nu al een A- of B-score. Ook introduceert het merk Herta ham met een B-score. Tegen eind 2022 zullen bijna 400 producten in alle productcategorieën van Nestlé het label dragen.
De Nutri-Score werd oorspronkelijk ontwikkeld op vraag van het Franse ministerie van volksgezondheid en wordt sinds 2018 in België gebruikt. Intussen steunen ook onder andere Duitsland, Luxemburg, Nederland, Spanje en Zwitserland het voedingslabel, dat vijf kleuren (van groen tot rood) koppelt aan vijf letters (van A tot E), om aan te geven welke voedingsmiddelen de voorkeur verdienen en welke beter beperkt worden. (retaildetail)