Nog tot zondag 8 juni kan u terecht in de Halle op de Markt in Geel voor een bezoek aan de tentoonstelling van kunstenaar Laurent Reypens uit Westerlo. Sinds 26 april stelt de Halle verschillende werken van de gerenommeerde kunstenaar tentoon. U kan er elke vrijdag, zaterdag en zondag terecht tussen 10 en 17 uur. Ook de opening op vrijdag 25 april was een overweldigend succes. Na een welkomstwoord van de Geelse schepen Marleen Verboven plaatste Ernest Van Buynder, voorzitter Vrienden van het MuHKA, terecht de kunstenaar op een voetstuk. De grote opkomst kon Laurent dan ook enkel maar bekoren.
'Laurent Reypens heeft zich al van bij het begin van zijn artistieke loopbaan voortdurend met het verschijnsel kom ingelaten. Hij was geboeid door de stilte en de eenvoud van het stilleven. Laurent had het voor de contemplatieve rust die uitgaat van alledaagse dingen. Hij bezigt steeds dezelfde kom van Royal Boch met een even eerlijke als universele vormgeving: halfrond en staande op een kleine voet', aldus Jan Walgrave, Ere-Conservator van de Provinciale musea Antwerpen.
Wat doet Laurent met die kom?
'Hij plaatst ze in vele variaties in serie op zijn doeken. De kom is zijn handschrift. Het gaat niet om de kom, zoals het in een gedicht niet gaat om de letters, maar om wat ze in hun volgorde uitdrukken. De stapelingen zijn zeer divers en stralen meestal rust uit, maar niet altijd. Soms heb je het ongemakkelijk gevoel dat de kommen op je afkomen, dat ze hun massa gebruiken om nadrukkelijk aanwezig te zijn. Dan ogen ze sterker dan alleen maar dragers van sublieme licht- en tintschakeringen. De stemmingen van de kunstenaar zijn af te lezen: een doek met zwarte kommen is in een andere 'mood' gemaakt dan een met lichte kommen, fel verzacht door een innemend sfumato…Treffend is het uitsluitend gebruik van de onderkant, waar meer grafische rijkdom in zit door de nauwere voetlijn, en waardoor de negatie van het gebruiksvoorwerp wordt bevestigd. Laurent Reypens schildert een eindeloze variatie aan curven, verdiept zich tenvolle in de repetitieve kracht, die zijn werken een gedreven dynamiek schenkt en ze zo abstract mogelijk maakt.
Zo is het werk van Laurent Reypens geëvolueerd van een uitgepuurd stilleven naar een sterke lineaire en picturale compositie, gestoeld op één object dat in veelvoud wordt aangewend een ongemeen boeiende kunst doet ontstaan', besluit Jan Walgrave.
Ook Ernest Van Buynder kon zijn enthousiasme over kunstenaar Laurent Reypens niet betemperen. 'Met zijn uitsluitend op het eerste gezicht identieke reeksen geschilderde kommen overschrijdt Laurent Reypens keer op keer de grenzen van het serialisme, en dit door een gevoeligheid die meer cynische Pop Art en het eerder mechanische Nouveau Réalisme vreemd was. Als betrof het een stelling, een theorema zoekt onze kunstenaar onvermoeibaar naar het punt waarop de Schoonheid van zomaar een kom haar plaats inneemt in de ruimte en die bepaalt. En zo ook weer creëert Laurent Reypens in deze bijzondere expositie in een van onze actieve culturele centra een ensemble, dat als het ware een hommage is aan de kunstgeschiedenis, waarin hij een bewuste schakel vormt', aldus Ernest.
In ieder geval raden wij, Dirk Schellens en mijzelf, iedere kunstliefhebber aan om nog voor zondagavond langs te gaan op de tentoonstelling in de Halle op de Markt in Geel. Op deze manier leer je echt het werk van Laurent kennen en appreciëren. Je zal kennis maken met de ijver en de manier waarop Laurent door subtiele kleurcombinaties en de wisselwerking van licht en schaduw een kosmische eenheid creëert uit gewone voorwerpen als kommen of kruiken. Ook niet te missen: de aanwezigheid van een simpel, open, warme en veelzijdig man waarbij je je rijk mag prijzen als je hem tot kennis of vriend mag beschouwen. Dit was ons zeker bij gebleven bij ons bezoek aan zijn atelier in Westerlo.
Gert Verhesen