Facebook zal dit jaar nog meer voorrang geven aan wat vrienden en familie delen op de sociaalnetwerksite, ten nadele van de posts van merken en uitgevers. Dat heeft oprichter Mark Zuckerberg aangekondigd.

Zuckerberg geeft in een uitgebreide Facebookpost toelichting bij de toekomstplannen die hij heeft voor de sociaalnetwerksite. Hij benadrukt dat Facebook er alles aan wil doen om ervoor te zorgen dat de tijd die we er spenderen nuttig gespendeerde tijd is.

"Vrienden en familie hebben altijd centraal gestaan", stelt Zuckerberg. "Onderzoek toont ook dat onze relaties ons gevoel van welzijn en geluk vergroten. Maar recent hebben we van onze gebruikers vaak te horen gekregen dat posts van bedrijven, merken en media de overhand begonnen te nemen."

Er was ook de kritiek dat door het verspreiden van "fake news" in de feeds van de gebruikers mogelijk de presidentsverkiezingen van 2016 in de VS beïnvloed zijn.

Facebook gaf vorig jaar uiteindelijk toe dat er ongeveer 80.000 berichten geplaatst waren met als doel de Amerikaanse presidentsverkiezingen te beïnvloeden en dat zo'n 126 miljoen Amerikanen die berichten mogelijk in hun timeline gezien hebben.' (VRTNWS)