"Vanaf 1 januari 2015 kan Facebook je de hele dag lang traceren. Waarschijnlijk zal het dat ook doen." Dat heeft William Visterin gezegd in "Nieuwe feiten" op Radio 1. De IT-journalist gaf meer tekst en uitleg bij de nieuwe, verregaande gebruikersvoorwaarden die de sociaalnetwerksite begin volgend jaar invoert.

Op 1 januari is het zo ver: dan worden de nieuwe gebruiksvoorwaarden van Facebook van kracht. "Facebook zal meer dan ooit je handel en wandel kennen", zei Visterin in "Nieuwe feiten". "De sociaalnetwerksite is vooral in je precieze locatie geïnteresseerd. Op die manier kan Facebook de gebruikers reclame op maat aanbieden, bijvoorbeeld over de winkel waar je toevallig net voor staat."

"Facebook zal je de hele dag lang kunnen traceren. Waarschijnlijk zal het dat ook doen. Dat kan via de app van Facebook op je smartphone, maar ook via WhatsApp en of Instagram. Ontsnappen is niet mogelijk: ofwel aanvaard je de voorwaarden, ofwel verlaat je Facebook."

"In de ogen van Facebook ben niet jij de klant, maar wel de adverteerder. Jij bent het product dat Facebook aan de adverteerder verkoopt. Die laatste wil steeds betere advertenties aanbieden op basis van gerichte profielen. Vandaar dat het kennen van de locatie zo belangrijk is."

Duitsland

Opvallend: Duitsland ontsnapt aan de nieuwe gebruiksvoorwaarden. "Dat komt omdat zowat alle landen van de EU de privacywetgeving van Ierland volgen. Daar is immers het Europese hoofdkwartier van Facebook gevestigd. Duitsland beschouwt Facebook echter als een Amerikaans bedrijf dat in de VS is gevestigd. Gegevens die de EU verlaten, vallen volgens Duitsland onder de Duitse privacywetgeving. Die is veel strenger."

"De Belgische regering zou het Duitse voorbeeld kunnen volgen. De Nederlandse regering doet dit al. Nog beter zou een algemene, Europese privacywetgeving zijn."

Bron : DeRedactie.be