Digitale betalingen zijn erg populair in België. Steeds meer mensen laten muntstukken en bankbiljetten links liggen en grijpen naar hun betaalkaart of smartphone.
Dat blijkt uit de laatste Digital Payment Barometer, een studie uitgevoerd door de Vrije Universiteit Brussel in opdracht van de partners Febelfin, Bancontact Payconiq Company, Mastercard, Visa en Worldline. Vanaf 1 juli kunnen de Belgen hun digitale betaalmiddelen ook ten volle benutten, want ze zullen overal in België worden aanvaard.
Die datum is voor de partners dan ook een gelegenheid om nogmaals de aandacht te vestigen op de Digital Payment Day, een dag die in het teken staat van digitale betalingen.
Overzicht :
- 84% van de Belgen geeft de voorkeur aan digitale betalingen.
- Het aantal contactloze kaartbetalingen is blijven toenemen in de nasleep van de pandemie en nu zijn ze het favoriete betaalmiddel van de Belgen.
- In 2022 betaalde 74% van de Belgen ten minste één keer met een contactloze kaart in een fysieke winkel, tegenover 47% vóór de coronacrisis (vóór maart 2020).
- De Belgen geven aan ook steeds meer goed vertrouwd te zijn met mobiel betalen via een QR-code.
- Ook het aantal Belgen dat minstens één keer in een fysieke winkel een mobiele betaling (met QR-code of wearable[3]) heeft uitgevoerd, is gestegen: in 2022 maken 4 op de 10 Belgen er gebruik van, tegenover 3 op de 10 vóór de coronacrisis.
- Contant geld wordt nog steeds aanzienlijk minder gebruikt vergeleken met vóór de pandemie.
- 90% van de Belgen doet online betalingen en gebruikt daarvoor meestal zijn debetkaart. De kredietkaart wordt vooral gebruikt voor grotere bedragen. 1 op 5 Belgen gebruikt mobiele toepassingen om online te betalen.
- Vanaf 1 juli zullen consumenten in België in alle winkels en voor vrije beroepen digitaal kunnen betalen.
- Die datum is de gelegenheid om nogmaals de aandacht te vestigen op de Digital Payment Day, een dag die gewijd is aan digitale betalingen.
Sinds de coronacrisis hebben de Belgen hun betaalgedrag aangepast en zijn ze meer en meer overgestapt op digitale betalingen. Eén betaalmethode was bijzonder geliefd: de contactloze kaartbetaling.
De populariteit ervan is blijven toenemen en het is nu een gewoonte geworden bij de Belgische consument. Zo heeft bijna driekwart van de Belgen (74%) al minstens één keer met een contactloze kaart betaald in een fysieke winkel, tegenover slechts 47% vóór de pandemie. Bijna drie kwart van de Belgen zegt ook goed vertrouwd te zijn met contactloze kaartbetalingen, tegenover 43% vóór de coronacrisis.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, zijn het niet de jongeren die er het meest gebruik van maken. De leeftijdsgroepen 35-44 jaar en 55-64 jaar zijn immers het meest enthousiast over contactloos betalen: 81% van hen heeft al minstens één keer contactloos betaald.
Bovendien is de betaling met een contactloze kaart het betaalmiddel bij uitstek geworden van de Belgen: 40% zegt dat zij van alle aangeboden betaalmiddelen een contactloze betaling verkiezen boven andere methoden.
Of de trend zich in de toekomst zal doorzetten, is nog maar de vraag, maar het ziet ernaar uit dat contactloze betalingen met een kaart een mooie toekomst tegemoet gaan: 71% van de personen die nog niet contactloos betalen, overweegt dit in de toekomst te gaan doen.
4 op 10 Belgen gebruikt mobiele betalingen
Het aantal Belgen dat minstens één keer een mobiele betaling heeft gedaan in een fysieke winkel, is gestegen: in 2022 maken 4 op de 10 Belgen er gebruik van, tegenover 3 op de 10 vóór de coronacrisis.
Als we een onderscheid maken tussen de mobiele betaalmogelijkheden, zegt 33% van de Belgen al betaald te hebben via een QR-code in een winkel en 21% via een wearable.
Als we ons meer specifiek focussen op mobiel betalen via een QR-code, geven de Belgen aan dat ze daar steeds meer vertrouwd mee zijn: 42% in 2022, tegenover 34% in 2021.
Mobiele betalingen met een QR-code in fysieke winkels zijn het populairst bij de jongere generaties: 44% van de 16-24-jarigen en van de 25-34-jarigen heeft al op deze manier betaald en dat percentage loopt op tot 48% voor de 35-44-jarigen.
Mobiele betalingen met een wearable worden vooral gedaan door 16- tot 24-jarigen: 46% van hen zegt op deze manier al eens een aankoop te hebben gedaan.
Onder 16-24-jarigen is mobiel betalen zelfs de voorkeursbetaalmethode geworden (27%).
Tot slot wordt verwacht dat het gebruik van mobiele betalingen in de toekomst zal toenemen: bijna de helft van de Belgen (47%) die nog geen mobiele betalingen uitvoeren, is van plan dit in de toekomst wel te doen.
Contant geld verliest terrein ten opzichte van digitale betalingen
Volgens de resultaten van de enquête geeft 84% van de Belgen de voorkeur aan digitale betalingen.
Ondanks een lichte opleving van contant geld na het einde van de gezondheidsbeperkingen, blijft het gebruik ervan de laatste jaren dalen. Vóór de pandemie gaf 72% van de Belgen bijvoorbeeld aan in een bepaalde week aankopen contant te hebben betaald, tegenover 59% nu.
Eén van de redenen daarvoor is dat steeds minder Belgen contant geld bij zich hebben. Belgen hebben nu gemiddeld 55 euro op zak, tegenover 61 euro vóór de coronacrisis. Bovendien heeft 6% van de Belgen nooit contant geld bij zich en heeft 40% niet meer dan 20 euro in zijn portefeuille.
Online shoppen blijft stabiel
De Belgen blijven gretig online shoppen. Zo zegt 90% van de Belgen al eens via het internet te hebben gewinkeld. In het algemeen gebruiken zij hiervoor meestal hun debetkaart, ongeacht het bedrag van de aankoop.
Kredietkaarten zijn echter populairder voor grotere bedragen. Mobiele applicaties zijn ook een ideaal middel om online betalingen te verrichten: ongeveer 1 op 5 Belgen gebruikt ze om online te betalen.
1 juli: Digital Payment Day
Vanaf 1 juli 2022 zullen consumenten overal in het land digitaal kunnen betalen. Dat volgt op de nieuwe wet die digitale betalingen veralgemeent in alle handelszaken en bij vrije beroepen. Consumenten hebben nu de keuze: betalen via een digitale betaalmethode of contant betalen.
Deze nieuwe wet sluit aan bij het veranderde consumentengedrag en biedt handelaren de kans beter in te spelen op de verwachtingen van hun klanten. 1 op 10 Belgen heeft immers al een winkel verlaten waar niet digitaal kon worden betaald.
1 juli is daarom een goede gelegenheid om de Digital Payment Day opnieuw in de kijker te zetten.
Deze ‘dag van de digitale betaling’ is een initiatief van de partners Febelfin, Bancontact Payconiq Company, Mastercard, Visa en Worldline. Het doel hiervan is consumenten aan te moedigen hun aankopen digitaal te betalen, met een kaart, smartphone, horloge of ander wearable.
Door digitaal te betalen, help je ook de handelaar om een tekort aan 5 en 10 eurocent muntstukken te vermijden. Door de oorlog in Oekraïne is er immers een tekort aan grondstoffen, waardoor het bijslaan van die muntjes wordt bemoeilijkt.
De Digital Payment Barometer is een compilatie van de resultaten van een onderzoek naar betalingstrends in België door de Vrije Universiteit Brussel.
Dit onderzoek werd uitgevoerd binnen de vakgroep Toegepaste Economie (Department of Applied Economics) door Prof. dr. Leo Van Hove, hoogleraar Monetaire Economie, en Dr. Ellen Van Droogenbroeck, postdoctoraal onderzoeker en gastprofessor.
In maart van dit jaar werd bij een representatieve steekproef van 1.115 Belgen online en telefonisch gepeild naar hun betaalgewoonten en -voorkeuren. De resultaten werpen een licht op het betaalgedrag van de Belgen en schetsen een beeld van de evolutie van digitale betalingen.
De Barometer is één van de initiatieven om zulke betalingen te stimuleren. Hij werd gelanceerd in 2020 en de eerste resultaten werden publiek gemaakt in 2021.
“Vorig jaar was het nog een vraag, maar met de nieuwe editie van onze Barometer weten wij het zeker: de coronacrisis heeft een blijvende impact gehad op het betaalgedrag van de Belgen.
Cash kent, zoals te verwachten was, wel een lichte heropleving door de heropening van relatief cashintensieve sectoren zoals de horeca, maar de populariteit van met name contactloze kaartbetalingen en in mindere mate mobiele betalingen blijft toenemen.
Om maar een voorbeeld te geven: in de groep van de 55- tot 64-jarigen had vóór corona 40% ooit al contactloos betaald, vorig jaar sprong dat naar 64% en dit jaar is het doorgestegen naar 81%. De groei van de mobiele betalingen komt uiteraard vooral van de jongere leeftijdsgroepen.” Foto KBC.
Goede gewoonten, daar moet je vooral niet mee stoppen. Daarom deelt lokaal bestuur Nijlen ook komend najaar weer gratis bomen uit. Haagplanten, struiken en klimplanten kunnen Nijlenaars aankopen aan voordelige prijzen.
De vorige jaren waren deze acties zeer succesvol met in totaal duizenden bomen erbij in de gemeente.
Noorderwijk Alive 2022 is back met een prachtig programma.
Vrijdag 2 september, Viptent, Braakveld Noorderwijk Elmos & Berkemus cycling day 19u Wielertoeristen (VWV)
Het Berkemus criterium
Het "Berkemus criterium" ook wel de Vinhmm Champagnekoers genoemd trekt elk jaar wielertoeristen aan uit heel de Kempen en ver daarbuiten.
Voor het eerst in 53 jaar zal de Dodentocht in Bornem, in de provincie Antwerpen, geen 100 kilometer lang zijn.
De organisatoren hebben dat in overleg met onder meer politie, brandweer en de gemeente Bornem beslist. Het traject wordt door de hitte ingekort tot 65 kilometer. (VRTNWS)
Bieke Geenen van @Hoogsensitiefgroeien vond het stilaan tijd om het allereerste event voor hoogsensitieve personen in België te organiseren.
Deze unieke dag zal doorgaan op 11 augustus in De Vesten Eindhout en houdt rekening met alle hoogsensitieve uitdagingen die Bieke als therapeut ook bespreekt in haar online trajecten.
Hoogsensitief (op)groeien
Er moeten nú bijkomende droogtemaatregelen worden genomen om te voorkomen dat er in de toekomst nóg drastischere maatregelen moeten komen.
Dat zegt hydroloog Patrick Meire, nadat de adviesgroep Droogte gisteren heeft gezegd dat dat voorlopig niet nodig is.
De Vlaamse milieumaatschappij riep wel op om geen drinkwater te verspillen, "maar er zijn geen garanties dat dat advies ook wordt opgevolgd". (VRTNWS)
Heraanleg De Beukelaer-Pareinlaan gestart met aanleg van fietspaden
Warme dagen in het vooruitzicht ook bij Jungle Jump in Westerlo. Om het wat aangenamer te maken, hebben ze heel wat parasols en plek in de schaduw voorzien voor het terras.
'We zetten we ook veel meer springkastelen met water', zegt zaakvoerder Dries Delsard. 'Er zullen zo'n 8 springkastelen met water zijn en we zetten ook al onze overdekte springkastelen. Zo zal het toch nog heel leuk en verfrissend zijn voor de kids. In totaal staan er weer 40 springkastelen en de kids betalen maar 7 euro inkom per dag.
De FBI heeft een huiszoeking gedaan in de villa van Donald Trump in Florida. De Amerikaanse oud-president maakte dat zelf bekend in een verklaring op zijn eigen sociale medium, Truth Social.
Volgens CNN was Trump op moment van de inval niet thuis.
Justitie heeft nog niet gezegd waarom de inval in Mar-a-Lago plaatsvond, het Witte Huis heeft eveneens geen commentaar. In zijn verklaring zwijgt Trump zelf ook over de aanleiding. (nos) beelden cnn.
Zangeres en actrice Olivia Newton-John is overleden in California. Ze is 73 jaar geworden en leed al jarenlang aan kanker.
Newton-John werd wereldbekend door haar rol in de filmmusical "Grease", in 1978. Ze speelde aan de zijde van John Travolta en verschillende duetten uit de film werden wereldhits. (VRTNWS) Beelden ET.
Netropolix trapt vandaag officieel Chains of Charity af. Met deze kick-off geeft het IT-bedrijf het startschot voor andere bedrijven om elkaar uit te dagen en te nomineren met als doel zoveel mogelijk geld in te zamelen voor tien verschillende Kempische 'Chains'.
Vandaag nomineert Netropolix voor elk goed doel het eerste bedrijf.
Recap: Wat is Chains of Charity?