De provincie hield enquêtes bij fietsers op het terrein, analyseerde de fietstellers en vroeg aan alle betrokkenen en fietsers wat ze van het knooppuntennetwerk vonden.

Fietser jonger én sportiever
De gemiddelde leeftijd van de recreatieve fietser in de provincie Antwerpen bedraagt 55 jaar.
Het percentage gepensioneerden daalde de voorbije 6 jaar en de leeftijdscategorie 25-49 jaar groeide met 5%. De fietser maakt ook steeds vaker gebruik van het knooppuntennetwerk.
Een bezoekje aan een café of restaurant blijft de belangrijkste reden voor een pauze. Opvallende vaststelling: 49% van de geïnterviewde fietsers bleek alleen op stap te zijn. De sportieve fietser is aan een sterke opmars bezig.
 
Top
Verspreid langs het fietsroutenetwerk in de provincie Antwerpen liggen 11 telslangen.
De voorbije zomermaanden registreerden die tellers gemiddeld 544 fietsers per dag. Vooral tijdens de week van 23 tot 29 juli werd massaal gefietst. Toplocatie deze keer was bij het telpunt in Westerlo vlakbij de abdij van Tongerlo, met een resultaat van maar liefst 9.814 passanten die week. Waardige opvolgers in de top 3 waren de telpunten in Geel en Bornem.
 
Bert Geboers, directeur van Toerisme Provincie Antwerpen: “Elk meldpunt registreert gemiddeld 155.855 tochtjes. In totaal betekent dat 6,5 miljoen recreatieve trips langs het fietsroutenetwerk per jaar in de provincie Antwerpen. Goed voor een omzet van 68,6 miljoen euro. Als we horeca-uitbaters, streekproducenten en andere ondernemers in de buurt van het netwerk kunnen stimuleren om beter in te spelen op het fietstoerisme, kan dat cijfer nog sterk stijgen.”
 
Antwerpen fietsbestemming
De fietser geeft het knooppuntennetwerk een goed rapport maar pleit tegelijk voor nog beter onderhouden, bredere en autovrije fietswegen en veilige oversteekpunten. Door het vlot draaiende Routedokter-systeem en de overeenkomsten met gemeenten en andere wegbeheerders kan Toerisme Provincie Antwerpen steeds vaker wegen op dit dossier.
Gedeputeerde voor toerisme Inga Verhaert: “De fietser in de eigen provincie hebben we duidelijk al overtuigd. De komende jaren moeten we de ambitie tonen om nog meer Vlamingen en de Nederlandse fietsers warm te maken voor een dagje of weekendje fietsen. Samenwerking met onze collega’s uit de andere provincies opent misschien nog meer mogelijkheden. Tegelijk moeten we al onze fietsers - de sportieve fietser, de e-biker en de recreant die vooral een gezellig uitje wenst - tevreden houden. Dankzij deze studie weten we precies wat die fietser verwacht. Van last minute informatie over omleidingen tot picknicktips. Aan ons om daar de komende jaren hard aan te werken.”