Het zal u niet zijn ontgaan: het nieuwe schooljaar is in aantocht. Vanaf 2 september zullen er 's ochtends en 's middags weer duizenden scholieren door ons stadscentrum fietsen. Dit vooruitzicht leek ons de perfecte gelegenheid om de fietsveiligheid in onze stad onder de loep te nemen.
Stad Herentals toonde haar betrokkenheid bij dit thema met de lancering van 'schoolroutekaart voor scholieren' (Route2School), een project dat zelfs de voorpagina van de stadskrant haalde.
Via deze kaart zouden alle leerlingen een veilige weg moeten vinden van thuis naar school.
Goed bedoeld, maar in de praktijk lijkt dit helemaal niet zo gemakkelijk te zijn. Op de kaart lijkt het bijna onmogelijk om een groene, dus veilige, weg te vinden tussen de wirwar van ontevreden kijkende rode smileys.
Susy Matthijs: "Alleen al bij de aanblik van die talrijke rode gezichtjes zou een fietser de moed in de schoenen zakken. Elke scholier passeert dagelijks één of meer gevaarlijke punten.
Hoe duidelijk moet het nog worden dat er bergen werk te verzetten zijn op het vlak van fietsveiligheid in Morkhoven, Noorderwijk en Herentals?"
De schoolroutekaart laat zien dat er heel wat fietspaden in onze stad in slechte staat zijn. Neem bijvoorbeeld het fietspad aan de Herenthoutseweg, waar honderden fietsers worden gedwongen om op een veel te smal en zeer slecht onderhouden fietspad vlak naast de weg te rijden of zich tussen de auto's en de stoeprand te wringen.
De heraanleg van dit fietspad is volgens het stadsbestuur een prioriteit, maar vooralsnog is er nog niets van in huis gekomen. Elke dag moeten al die scholieren langs dit gevaarlijke punt. En zo zijn er nog legio voorbeelden.
Er zijn een paar basisscholen die voor en na schooltijd een 'schoolstraat' inrichten voor hun leerlingen. Aan het begin en het einde van de schooldag is er geen autoverkeer toegestaan in de omgeving van de schoolpoort.
Susy Matthijs verolgt : "Niet alle straten zijn geschikt om in te richten als schoolstraat, maar er is een gemakkelijke oplossing om ook in deze straten de veiligheid van de fietser te verbeteren: een 'fietsstraat', iets dat we bij Groen Herentals ook al voor de Ring in Noorderwijk opperden, maar waar het stadsbestuur niet in wil meegaan.
In een fietsstraat moeten de auto's achter de fietsers blijven. Hoewel dit dus relatief eenvoudig te realiseren is, zonder grote infrastructuurwerken, blijft het wachten op de eerste fietsstraat in Herentals."
Wanneer je op de schoolroutekaart inzoomt of klikt op één van de rode ontevreden smileys verschijnt er een goed bedoelde suggestie om de route toch fietsveiliger te maken.
Je kunt er als fietser helaas alleen weinig mee: het zijn vaak lange of zeer lange termijnoplossingen.
Of er wordt met een belerend vingertje zogenaamde goede raad gegeven aan de fietser: 'beter uitkijken daar'.
Verbazingwekkend. Het is tijd dat de rollen omgedraaid worden en de automobilist wordt gesensibiliseerd zodat hij weet wat híj moet doen het veiliger te maken voor fietsers.
Gelukkig kiest het merendeel van de jongeren er toch voor om de fiets om naar school te komen. Bovendien ruilen heel wat mensen de auto in voor de fiets voor hun woon-werkverkeer. Dat is goed nieuws.
Wat ons betreft dus hoog tijd om niet alleen fietsveiligheid hoog op de agenda te zetten, maar ook in te zetten op fietskwaliteit zodat fietsers de plaats op de openbare weg krijgen die zij verdienen."
Wielermuseum De Velodroom heropent met twee nieuwe tentoonstellingen.
Vanaf zaterdag 6 maart 2021, Wielermuseum De Velodroom, Hoek 129, Boom (ter hoogte van fietsknooppunt 26)
Wielermuseum De Velodroom in Provinciaal Recreatiedomein De Schorre heropent 6 maart haar deuren. "Maar er is nog meer heuglijk nieuws", laat gedeputeerde Jan De Haes weten.
Een Nijlens gezin verzamelt per jaar gemiddeld 75kg restafval. Daarmee zitten we bij de beste leerlingen in de Vlaamse klas maar het kan altijd beter.
Daarvoor gaat het lokaal bestuur scholen mee inschakelen en er is ook een filmpje over de nieuwe blauwe zak. Want die biedt kansen om nóg beter te recycleren. Daarover zo dadelijk meer, eerst iets over heel propere scholen.
Nijlense scholen doen mee aan operatie proper. Er worden filmpjes gemaakt met tips en tricks om de afvalberg verder te verkleinen.
Binnenkort een architectenbureau of kapperszaak in het oud-gemeentehuis van Poederlee? Het zou zomaar kunnen. De Lilse gemeenteraad besliste gisteren namelijk om het historische pand te verpachten.
Het gaat om een princiepsbeslissing. De juiste voorwaarden voor de verpachting moeten nog uitgewerkt worden.
Gisteren keurde de gemeenteraad een verordening goed die een duidelijk kader afbakent voor de realisatie van nieuwe weekendverblijven. Met de verordening wil de gemeente het natuurbehoud verzekeren, illegale bewoning tegengaan en bouwovertredingen voorkomen.
De gemeente wil op deze manier ook streven naar kwaliteitsvolle verblijven en een toeristische opwaardering van de zones voor weekendverblijven.
Zaterdag 27 februari start de Week van de Vrijwilligers
De duizenden vrijwilligers van Kempense verenigingen hebben een zwaar jaar achter de rug. Corona hakte stevig in op het verenigingsleven. Mensen samenbrengen, toch wat de hoofdtaak van verenigingen, kon niet meer.
Tussen de Ringlaan en de Keiheuvelstraat in Wezel komt een nieuwe verkaveling. De Koepel van het Mols Cultuurbeleid adviseerde om de nieuwe straat de naam 'Tussenstraat' te geven.
De gemeenteraad gaf in de zitting van 22 februari hierover definitieve goedkeuring. 'Tussenstraat' verwijst naar de locatie van de verkaveling gelegen 'tussen' de Ringlaan en de Keiheuvelstraat.
De Belgische reissector vraagt, via de Vereniging van Vlaamse Reisbureaus (VVR) en de Union Professionnelle des Agences de Voyages (UPAV), vrijdag duidelijkheid van de overheid over het reisverbod. De verenigingen willen op het komend overlegcomité een duidelijk perspectief.
"De situatie in de reissector is kritiek. Niet alleen de reisbureaus, maar ook de reizigers willen van de overheid horen wanneer en onder welke voorwaarden toeristische reizen weer mogelijk zijn", zegt Koen van den Bosch van de VVR.
Sinds vorig najaar werkt een gespecialiseerd ontwerpteam aan een conceptstudie voor de toekomst van de as Augustijnenlaan, Belgiëlaan en Olympiadelaan (de ABO-as).
'Ze doen dat onder de naam L-ABO, een afkorting met de eerste letters van elke betrokken straat', zegt burgemeester Mien Van Olmen.
Er hing vandaag net als gisteren veel fijn stof in de Kempense lucht. Uit metingen van het meetstation in Dessel blijkt dat de waarschuwingsdrempel is overschreden.
Mensen met luchtwegproblemen kunnen dan best geen zware inspanningen doen.
Het fijn stof wordt veroorzaakt door de zuidelijke luchtstromingen waarin we nu al een week zitten. Die hebben zand uit de Sahara-woestijn in het noorden van Afrika tot hier gebracht.
Over het coronavaccin is al veel gezegd en geschreven, toch hebben nog veel mensen er vragen bij.
Daarom organiseren AZ Turnhout en de huisartsen uit de regio op dinsdagavond 2 maart samen een online infosessie over dit thema. Tijdens de infoavond geven artsen op een verstaanbare manier wetenschappelijke info over de vaccins.
Daarnaast vertellen ze ook meer de werking van de vaccinatiecentra van Turnhout en Weelde.