Naar goede gewoonte kijkt rekruteringsspecialist Robert Walters begin juli naar wat er de afgelopen 6 maanden gebeurd is op de financiële arbeidsmarkt.

Ook daar was de Corona-pandemie voelbaar, voornamelijk omdat een aantal lopende rekruteringen tijdelijk stilgelegd werden de afgelopen weken. Maar er is hoop: de financiële arbeidsmarkt herneemt zich stilaan.

Piek in februari, dal in mei

Januari startte goed en in februari (net vóór de Corona pandemie in België) zagen we zelfs een piek, met maar liefst 20% meer job advertenties dan in februari 2019.

Maar als we kijken naar de voorbije 6 maanden, dan zien we een daling van zo'n 8% in het aantal financiële vacatures.

Deze daling was het grootst in de maand mei, waar we het aantal geadverteerde jobs voor finance professionals met zo'n 36% zagen afnemen in vergelijking met mei 2019.

Christophe Paquay, Senior Consultant bij Robert Walters in Antwerpen: "De voorbije maanden zijn uiteraard moeilijk te vergelijken met vorig jaar, wat een economisch sterk jaar was.

Het verplicht thuiswerken is voor de meeste professionals vrij vlot verlopen en we zagen organisaties zelfs rekruteren op afstand. Sollicitatiegesprekken op kantoor werden omgezet in videogesprekken. Dankzij deze technologie konden dringende aanwervingen gelukkig gewoon doorgaan."

Antwerpen

Het merendeel (26%) van de geadverteerde financiële vacatures bevonden zich in de regio Antwerpen, gevolgd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (19%) en Oost-Vlaanderen (14%). De voorbije maand zagen we het aantal financiële vacatures in Antwerpen opnieuw toenemen tot zelfs bijna hetzelfde niveau als in januari.

Meest gezochte profielen

Net zoals vóór de Corona pandemie zagen we op de financiële arbeidsmarkt voornamelijk een grote vraag naar Boekhouders, Financial Controllers, Business Controllers, Auditors en Verzekeringsspecialisten.

"Sommige lopende rekruteringsprocessen werden tijdelijk stilgelegd, maar worden nu opnieuw geactiveerd. En dat is ook nodig, want de druk op financiële afdelingen is groot momenteel.

Het gaat hier dan voornamelijk om rekruteringen voor Finance Manager en CFO functies, specialistische functies binnen treasury en tax. Het zijn die top of the bill finance profielen die het verschil maken voor een organisatie nu, om beter uit deze crisis te komen."

Onzekerheid

Voor sollicitanten zijn het spannende tijden. Doen ze er goed aan om in het midden van een crisisperiode van job te veranderen? "Zeker", zegt Christophe. "Nu is het uitgelezen moment waarop je als finance professional kan laten zien wat je waard bent en welke meerwaarde je kan betekenen voor een organisatie.

Heel wat bedrijven staan immers voor een aantal grote financiële uitdagingen: is het verstandig om geplande investeringen te laten doorgaan? Sommige sectoren hadden feller te lijden onder de Corona pandemie dan anderen, en in de felst getroffen organisaties liggen wellicht herstructureringsplannen op tafel.

Finance professionals met een expertise hierin, doen er dus goed aan om te kijken wat de arbeidsmarkt momenteel te bieden heeft."

Komende maanden

"Heel wat bedrijven maken momenteel de oefening: hoe zal hun organisatie er in de toekomst uitzien? Welk soort medewerkers hebben ze daarvoor nodig? En welke werkzekerheid kunnen ze sollicitanten bieden?

Zodra deze balans opgemaakt is, zullen ze op zoek gaan naar het juiste talent dat hen kan helpen om hun doelstellingen te realiseren. We verwachten dan ook dat de financiële arbeidsmarkt zich stilaan verder zal hernemen."

Het verplicht thuiswerken van de voorbije maanden heeft er ook voor gezorgd dat heel wat werknemers gingen nadenken over hun job en hun werk-privé balans.

"Het wegvallen van dagelijks lang woon-werkverkeer heeft heel wat werknemers doen nadenken. Sommigen beslisten om een job te zoeken dichter bij huis, zodat er meer tijd is voor familie en vrije tijd. Dat biedt uiteraard kansen voor kleinere organisaties die het voordien moeilijk hadden om het juiste talent aan te trekken.

Om dat te doen, is het als potentiële werkgever belangrijk om eerlijk te zijn en sollicitanten een inzicht te geven in de toekomst van de organisatie en de kansen die er zijn om door te groeien. Een snel en efficiënt sollicitatiegesprek is aangewezen en toont stabiliteit. Wat het vertrouwen van de sollicitant alleen maar ten goede komt."