Het aantal ongevallen met doden of zwaargewonden is op onze gewestwegen gedaald door het plaatsen van snelheids- en roodlichtcamera's.

Wel nam het aantal kop-staartaanrijdingen toe aan kruispunten. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit Hasselt.

De UHasselt onderzocht het aantal ernstige (met doden of zwaargewonden) en letsongevallen (met gewonden) voor en na plaatsing van flitspalen op onze gewestwegen tussen 2000 en 2008.

Ze hield rekening met de algemene trend van een dalend aantal verkeersdoden. In totaal werd een honderdtal locaties onderzocht met snelheidscamera's en meer dan driehonderd met roodlichtcamera's.

Het onderzoek wees uit dat het aantal ernstige ongevallen daalde met 29 procent op plaatsen waar snelheidscamera's staan. Het aantal letselongevallen daalde met 8 procent.

Ook op kruispunten met roodlichtcamera's daalde het aantal ernstige gewonden met meer dan 14 procent. Daar nam wel het aantal letselongevallen toe met meer dan 5 procent - tenzij op die locatie andere maatregelen genomen werden.

Diepere analyse wijst uit dat die stijging vooral te wijten is aan een toename van het aantal kop-staartaanrijdingen. Binnen de bebouwde kom lopen die zelfs op met 70 procent.

(belga)