Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

Francine uit Berlaar wint e-bike dankzij Maand van de Markt

Berlaar Markt

Feestelijke afsluiter op de woensdagmarkt onderstreept het belang van markten als lokale motor én ontmoetingsplek.

Op de woensdagmarkt in Berlaar werd vanmorgen de hoofdprijs van de jaarlijkse Maand van de Markt-campagne uitgereikt. Francine Rijnders (64) uit Berlaar ging naar huis met een gloednieuwe NORTA e-bike.

De uitreiking vormde het feestelijke sluitstuk van een campagne die dit jaar 89.000 deelnemers wist te verzamelen op 68 markten in 48 Antwerpse gemeenten. Een recordaantal, dat opnieuw het belang van levendige markten in de kijker zet.

 

 

Markten: een anker in de buurt

 

 

De Maand van de Markt is een initiatief van de vijf Vlaamse provincies, met steun van de Vlaamse overheid. De campagne wil markten in de kijker zetten als dé plek bij uitstek om lokaal te kopen én mensen te ontmoeten.

 

De campagne in de provincie Antwerpen leverde niet alleen een recorddeelname op, maar ook een schat aan waardevolle informatie. Via de wedstrijdformulieren verzamelde de provincie op een laagdrempelige manier anonieme gegevens over wie de markten bezoekt, hoe bezoekers zich verplaatsen en wat hen naar de markt trekt. We bundelden die inzichten in een op maat gemaakt rapport, dat elke deelnemende gemeente ontvangt.

 

Gedeputeerde Jinnih Beels, bevoegd voor detailhandel: “Markten zijn zoveel meer dan plekken waar je boodschappen doet. Ze zijn ontmoetingsplaatsen, plekken van vertrouwen, waar mensen elkaar tegenkomen en verhalen delen. In een samenleving waar vereenzaming toeneemt, vervult de markt een belangrijke sociale rol.

 

Daarom investeren we als provincie, samen met onze steden en gemeenten, in het versterken van deze markten. De gegevens die we via deze campagne verzamelen – over bezoekersprofiel, mobiliteit en aantrekkingskracht – geven lokale besturen concrete handvatten om hun markten nog beter af te stemmen op de leefwereld van hun inwoners.”

 

 

 

Cijfers die spreken

 

De campagne leverde ook een schat aan gegevens op die het profiel van de marktbezoeker scherpstellen:

  • 66% van de deelnemers is vrouw, 38% ouder dan 65 jaar
  • Populairste tijdstip: tussen 9.30 en 10.30 uur
  • 44% bezoekt de markt alleen
  • 78% blijft tussen 30 minuten en 1 uur
  • 36% combineert hun bezoek met een winkelen of horeca. Van hen kiest 66% voor een gezellige koffie of lunch.

 

 

Opvallend: kleinere markten trekken vooral bezoekers uit de eigen gemeente, die zich vaker te voet of met de fiets verplaatsen. Grotere markten hebben een breder bereik, maar trekken meer autoverkeer aan.

 

 

Een warme, vertrouwde plek: Francine wint dankzij haar bezoek

 

Francine Rijnders was één van de 89.000 deelnemers aan de campagne. Zij wint de hoofprijs, een stijlvolle e-bike van Belgische makelij.

 

“Ik was ontzettend verrast toen ik hoorde dat ik de hoofdprijs had gewonnen, een prachtige elektrische fiets! Toevallig was ik net van plan om er een te kopen, dus het nieuws kon niet beter komen. Als 64-jarige oma van vijf kleinkinderen blijf ik graag actief. De markt in Berlaar is voor mij en mijn man een vaste waarde. Hij gaat er wekelijks naartoe voor boodschappen voor zijn moeder, en ik ga meestal een tweetal keer per maand mee. We vinden er altijd verse producten zoals groenten, fruit, kip en vis, en het is ook gewoon een fijne plek om met bekenden een praatje te slaan. De markt leeft echt in onze gemeente. Het is een warme, sociale plek waar je je meteen thuis voelt. Dankzij Maand van de Markt zal ik er voortaan met nóg meer plezier naartoe fietsen!”

 

 

Ook Wim Soons, schepen lokale economie in Berlaar, deelt dat enthousiasme:

 

“De markt is het ideale moment om belangrijke inkopen te doen bij onze lokale handelaars. Maar voor veel mensen is het meer dan dat: het is ook een ontmoetingsplek waar ze een praatje maken met marktkramers of medebezoekers. Onze woensdagmarkt is daarom een initiatief dat we als lokaal bestuur erg koesteren. Met acties als 'Maand van de Markt' zetten we de markt dan ook graag in de kijker. Dat de hoofdwinnaar uit Berlaar een trouwe marktbezoeker is, doet ons dan ook bijzonder veel plezier.”

 

Op de foto : Burgemeester Walter Horemans, winnaar Francine Rijnders,  gedeputeerde Jinnih Beels, schepen Wim Soons en de gemeentelijke winnaars /  Provincie Antwerpen

Berlaar Markt

Deel dit artikel