In tien jaar tijd zijn onze gewoontes op vlak van technologie- en mediagebruik drastisch gewijzigd. Zo is de videorecorder volledig verdwenen voor dagelijks gebruik en is de vraag hoe het dvd-gebruik zal evolueren.

En waar sociale media de conventionele hebben verdrongen, gaan ze inmiddels een verwoede onderlinge strijd aan. Imec, 's werelds toonaangevende onderzoeks- en innovatiehub op het vlak van nano-elektronica en digitale technologie, viert 10 jaar Digimeter: het jaarlijkse onderzoek naar het media- en technologiegebruik in Vlaanderen.

Met zondag de lancering in Park Spoor Noord van een nieuwe bevraging, zal imec de komende weken rondtrekken om de digitale barometer van Vlaanderen te actualiseren. De Digimeter is een van de projecten van Maakdatmee: een bredere ambitie van imec om burgers actief te betrekken bij innovaties.

De strijd van sociale media

Sociale media hebben op 10 jaar tijd sterk aan belang gewonnen. Ruim 8 op 10 Vlamingen gebruikt maandelijks minstens één socialmediakanaal (81%). Met Facebook nog op één (71%), YouTube op twee (54%) en Instagram op drie (30%). Maar de onderlinge verhoudingen veranderen snel.

Bij de 15-19 jarigen staat YouTube al op nummer één (87%) ten koste van Facebook (84%). Bij de 20-49 jarigen won Instagram in één jaar tijd aanzienlijk aan populariteit (van 38% naar 46%), waar Facebook wat stagneerde (van 85% naar 88%).

Vraag is dan ook hoe lang Facebook nog standhoudt tegen het aankomende geweld van de jongere generaties en concurrerende platformen. Dat het snel kan gaan, getuigt het verdwijnen van het Gentse Netlog, wat in 2009 nog op de tweede plaats stond (19%) na Facebook (45%).

Traditionele versus nieuwe media

Ook in de strijd van traditionele versus nieuwe media is het landschap danig veranderd. Zo kijkt al 89% van de 15-19 jarigen dagelijks online video en slechts 26% van hen dagelijks televisie. De dagelijkse nieuwsconsumptie via mobiele telefoon steeg in tien jaar tijd van 4% naar 51%.

En dat ten koste van de papieren krant (daling van 43% naar 29%), radio (van 68% naar 58%), nationale televisie (van 68% naar 53%), en regionale televisie (26% naar 14%). En al blijkt niemand nog een videorecorder te gebruiken, houdt de dvd-speler voorlopig nog stand bij 61% van de gezinnen.

De vraag is hoe het gebruik van traditionele media de komende tien jaar zal evolueren.

10 jaar Digimeter

Digimeter is een onderzoeksproject van imec dat sinds 2009 deze en andere waardevolle informatie over Vlaamse mediagebruikers beschikbaar maakt voor instellingen, bedrijven en het grote publiek.

Voor het tiende jaar op rij zal imec de cijfers actualiseren. Dit gebeurt met een enquête bij twee- à drieduizend Vlamingen van vijftien jaar of ouder. Zondag start de campagne in Park Spoor Noord in Antwerpen. De komende weken zal imec een tiental locaties bezoeken doorheen heel Vlaanderen om mensen te interviewen.

Zo landt de Digimeter niet alleen Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt, Leuven en Oostende, maar kan je het Digimeter team ook vinden op Crammerock in Stekene en in Vlaamse Kinepolis vestigingen. Wie wil meedoen, kan de volledige agenda online bekijken op de website van Digimeter (www.digimeter.be). Online een vragenlijst beantwoorden kan ook.

Maakdatmee!

De opstart van de nieuwe Digimeter valt samen met de lancering van Maakdatmee: een nieuw initiatief van imec om burgers actief te betrekken bij innovatie. Gezien de revoluties die we de laatste jaren in media- en technologiegebruik gezien hebben, is het belangrijk voor organisaties die nieuwe producten ontwikkelen om te weten hoe de gebruiker zal reageren.

Resultaten van de Digimeter kunnen hierbij helpen. En met behulp van de community van 'meemakers' aangevuld worden met feedback over nieuwe producten in de vorm van gebruikerstesten en gerichte bevragingen.

Olivier Rits, programma manager imec.livinglabs: "Wij helpen innovatie slagen door bedrijven te laten luisteren naar de gebruikers van hun innovatie. Dat klinkt logisch. Alleen kan dat nog veel vaker. Daar willen we met Maakdatmee.be iets aan doen. Elke Vlaming kan een meemaker worden en ook elke organisatie is bij ons welkom om zo'n test op te zetten. Het gaat tenslotte over de impact op ieders leven." (pp)