Door de stijgende corona-besmettingen in onze regio kiest het lokale bestuur van Lille ervoor om fysieke afspraken tot het absolute minimum te beperken. Alle dienstverlening blijft behouden, maar de gemeente zet maximaal in op het digitaal en telefonisch verder helpen van haar inwoners.

Schepen van Communicatie Tom Kersemans (N-VA): "We zetten alles op alles om onze inwoners en medewerkers te beschermen tegen het coronavirus. Thuiswerk is verplicht voor al onze medewerkers tot het einde van het jaar.

Enkel de loketdiensten van burgerzaken en het onthaal zullen nog bemand zijn. Op de sociale dienst voorzien we minimale bezetting. We willen alle fysieke afspraken maximaal beperken. Via ons thuisloket kunnen inwoners heel veel zaken online aanvragen. Attesten krijgen ze rechtstreeks in hun mailbox.

Overige vragen gaan we zoveel mogelijk per telefoon, per mail of met videobellen beantwoorden. De huidige dienstverlening blijft wel behouden en wordt NIET beperkt tot de essentiële producten.

Tot nu toe werkten we op afspraak. Dit blijft zo, maar die afspraak kan nu een telefoontje of een video-oproep worden. Voor een beperkt aantal zaken kan je nog zonder afspraak aan het onthaal van het gemeentehuis terecht.

Cadeaubonnen en afvalproducten kan je zonder afspraak komen kopen. Ook voor toeristisch info kan je zonder afspraak langskomen. Voor andere zaken bel je best even. Normaal kan je vanop afstand geholpen worden en is een bezoekje niet nodig."

Het recyclagepark van de gemeente blijft open op de normale openingsuren. De bibliotheek is gesloten en schakelt opnieuw over naar een afhaalbib. Mensen kunnen online de catalogus raadplegen en hun verlanglijstje doorgeven. De bibmedewerkers laten weten wanneer het pakketje kan afgehaald worden in de bib van dorp Lille.