Gelijk prijzengeld voor vrouwen in àlle Vlaamse klassiekers
Nadat vorig jaar De Ronde al hetzelfde prijzengeld voorzag voor mannelijke en vrouwelijke renners, zorgt de hernieuwde samenwerking tussen Flanders Classics en KPMG er nu mee voor dat dat het geval is in àlle Vlaamse voorjaarsklassiekers.
Niet alleen wordt daarmee de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen verder weggewerkt, het zet een extra stap in de professionalisering van de sport voor vrouwen én in het algemeen. De openingsklassieker Omloop Het Nieuwsblad is voor het eerst ook een wedstrijd op het hoogste niveau, er wordt verder ingezet op broadcasting, en ook jongeren krijgen meer kans om te groeien.
In 2022 pionierde Flanders Classics met KPMG als presenting partner door het prijzengeld voor de vrouwelijke wielrenners van De Ronde Van Vlaanderen op gelijke hoogte te brengen als dat van hun mannelijke tegenhangers.
Dit jaar wordt er opnieuw een grote sprong voorwaarts genomen door het prijzengeld van álle Flanders Classics-wedstrijden gelijk te stellen. Met deze nieuwe mijlpaal bevestigt KPMG zijn vernieuwd engagement in het Closing the Gap-project. Flanders Classics is trots dat de samenwerking zo’n stevig vervolg krijgt.
“We hebben vorig seizoen de ambitie uitgesproken om het prijzengeld in al onze wedstrijden gelijk te trekken in 2023”, zegt Flanders Classics CEO Tomas Van Den Spiegel. “Vandaag kunnen we bevestigen dat dat dit voorjaar ook effectief zal gebeuren. Vanaf de openingsklassieker is gelijk prijzengeld niet langer een ambitie, maar een behaald doel. Dat Omloop het Nieuwsblad daarenboven ook de stap naar de Women’s WorldTour zet, maakt dat we met trots uitkijken naar de start van het wielervoorjaar.”Tomas Van Den Spiegel, CEO Flanders Classics
Met het Closing the Gap-initiatief bouwen KPMG, Flanders Classics en zijn partners een duurzaam businessmodel voor het vrouwenwielrennen, en wordt het doel en de missie van de bedrijven naar het parcours gebracht. De investeringen gaan ook verder dan enkel het prijzengeld; ze bouwen een beter professioneel kader voor alle rensters in de teams.
“Gelijke beloning voor vrouwen gaat over meer dan enkel geld,” zegt KPMG Head of Sales & Marketing Stefanie Pauwels. “De extra middelen creëren de beste omstandigheden voor vrouwelijke wielrenners, zowel financieel als sportief. Zo kunnen ze hun vaardigheden fulltime aanscherpen, excelleren en voluit gaan voor hun sportcarrière. Het initiatief leidt ook tot een sneeuwbaleffect. We zien effectief dat andere organisaties wereldwijd ons voorbeeld volgen. Zoals de Tour de France met de Tour de France voor vrouwen.”
Ook jeugd één van de belangrijkste pijlers van Flanders Classics Women
Met hun investeringen willen KPMG en Flanders Classics het vrouwenwielrennen ook van onderuit verbreden. Zo krijgen ook de U17 en U19 rensters op 21 mei, tijdens de jeugddag, de kans om hun Ronde van Vlaanderen te rijden. Ook op 26 maart, tijdens Gent-Wevelgem, staan wedstrijden voor U17 en U19 op het programma.
“Tot vorig jaar bestonden die wedstrijden niet voor jonge vrouwelijke wielrenners”, zegt Tomas Van den Spiegel. “Vroegtijdig investeren in de carrière van jonge renners zal een systemische en generationele impact hebben in de wielerwereld”, weet hij.
“De impact van het Closing the Gap-project reikt dan ook verder dan de huidige generatie rensters”, vult Stefanie Pauwels aan. “De aanzienlijke investeringen en systemische veranderingen in de sport professionaliseren het vrouwenwielrennen, en maken het aantrekkelijker als beroep.”
Meer live media-coverage tilt Flanders Classics naar een hoger niveau
Ook de uitgebreidere broadcasting, ook een focuspunt voor Flanders Classics, moet meer cachet geven aan zowel de verschillende koersen als aan de sport op zich. Zo krijgen Omloop het Nieuwsblad, Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen live tv-coverage. Dwars door Vlaanderen, Scheldeprijs en De Brabantse Pijl zullen internationaal te volgen zijn op een high quality livestream van Proximus Pickx.
Het nieuwe seizoen begint op zaterdag 25 februari. Dan trapt Flanders Classics niet alleen z’n voorjaar op gang in ’t Kuipke, maar begint ook een nieuwe fase voor Flanders Classics Women. De kanalen waarop de vrouwenwedstrijden nationaal en internationaal te volgen zullen zijn, worden in aanloop naar elke wedstrijd gecommuniceerd.
Quick facts
- KPMG en Flanders Classics werken sinds 2020 samen. Er werd sindsdien al voor ruim 1 miljoen in het vrouwenwielrennen geïnvesteerd.
- KPMG zorgde voor de extra investering in 2022, zodat De Ronde de eerste Vlaamse klassieker werd met een gelijk prijzengeld voor vrouwelijke renners.
- KPMG wordt als bedrijf gedragen door jonge mensen en investeert voortdurend in hun leer- en ontwikkelingsmogelijkheden. Dit doet het nu ook bij Flanders Classics Women. De toevoeging van jeugdwedstrijden zorgt ervoor dat ook jonge rensters worden ondersteund om te groeien, trainen en racen op hun niveau, wat hun kans op een carrière in de sport vergroot.