Vanaf donderdag 17 juni vinden er in Mol, Dessel en Retie op 4 locaties geluidsmetingen plaats voor het milieueffectenrapport (Plan-MER) dat vereist is om de wegverbinding tussen de gewestwegen N18 en N118 te kunnen realiseren.

Deze nieuwe wegverbinding - die in onze gemeente mogelijk start ter hoogte van de brug van de N18 in Donk - is voor de verkeersveiligheid in onze gemeente van groot belang.

Na realisatie van deze nieuwe wegverbinding kan het gemeentebestuur het doorgaand vrachtverkeer weren uit de dorpskernen van Sluis, Achterbos, Millegem, alsook uit Hofstede, Martelarenstraat en Nieuwstraat. Deze realisatie van deze wegverbinding hangt samen met het doortrekken van de ring van Geel tot de N118.

De geluidsmetingen vinden plaats op verschillende locaties:

ü Ter hoogte van Donk 94 (Mol)

ü Geelsebaan 180 (Retie)

ü Kastelsedijk 25 (Dessel)

ü Boeretangsedreef 81 (Dessel)

De metingen zijn op het terrein zichtbaar door de aanwezigheid van geluidsdeskundigen en tijdelijke meetapparatuur.

Verbinding N18 – N118

De gehuchtskernen van Sluis, Achterbos en Millegem worden nu belast met doorgaand vrachtverkeer dat in beide richtingen vanuit Dessel/Retie de beweging moet maken tussen de N18 (Turnhoutsebaan) en de Zuiderring (N71).

Sluis wordt gebruikt voor de vrachtwagens van en naar Lommel (Noord-Limburg). De vrachtwagens van en naar Geel (E313) rijden via het traject Achterbos, Millegem, Hofstede, Martelarenstraat, Nieuwstraat en Borgerhoutsendijk.

Wanneer er ter hoogte van het kanaal Bocholt-Herentals een nieuwe weg wordt gerealiseerd tussen de N18 (Turnhoutsebaan) en de Gravenstraat in Dessel, ontstaat er een verbinding tussen de N18 en de N118.

In Dessel verloopt dit traject via de Gravenstraat en de Kastelsedijk. De vraag of deze nieuwe weg ten noorden of ten zuiden van het kanaal moet komen, ligt nog op tafel.

Vervolgens kan het gemeentebestuur de routes voor het zwaar vervoer door onze gemeente wijzigen, zodat deze niet meer langs Sluis, Achterbos, Millegem en de Martelarenstraat lopen.

Om te vermijden dat het Geelse gehucht Sint-Dimpna dit bijkomende vrachtverkeer krijgt te verwerken, is een gelijktijdige verdere afwerking van de Geelse ring noodzakelijk. Dat is meteen ook de reden waarom de provincie Antwerpen beide projecten aan elkaar heeft gekoppeld.

Draad opnieuw oppikken

Er is de afgelopen jaren al heel wat studiewerk verricht omtrent de verkeersproblematieken en de mogelijke oplossingen. De tijd om tot finale beslissingen te komen, is nu aangebroken.

Bij een vorige poging om deze projecten te realiseren, werd het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) vernietigd door de Raad van State. In samenwerking met Geel, Dessel, Mol en Retie heeft het provinciebestuur de draad opnieuw opgenomen.

Burgerparticipatie

Om tot een oplossing te komen die voor alle betrokkenen leefbaar is en gedragen wordt, zette de provincie Antwerpen tijdens dit traject sterk in op burgerparticipatie.

De eerste stap omvatte een online bevraging in 2018. Deze enquête peilde naar het verplaatsingsgedrag in de regio én de knelpunten die mensen hierbij ervaren. Daarnaast kreeg iedereen de kans om zijn of haar mening kenbaar te maken over de verschillende tracés die op tafel liggen om de N18 met de N118 te verbinden.

De resultaten van de enquête besprak de provincie Antwerpen met alle geïnteresseerden op dialoogmarkten eind 2018. De resultaten van deze participatie-initiatieven werden meegenomen in de opmaak van de nieuwe PRUPS 'Regionale ontsluiting Geel' en 'Verbinding N18-N118' en de milieueffectenrapportage (plan-MER). Momenteel zitten we in deze fase.

Het correct afronden van deze planningsprocessen is noodzakelijk om de nieuwe wegverbindingen te realiseren.

Meer info:

ü Mobiliteitsstudies N118 (Geel – Mol – Retie – Dessel)

ü Verkeersdienst, 014 33 09 80, verkeersdienst@gemeentemol.be

ü Provincie Antwerpen, 03 240 66 23, ruimte@provincieantwerpen.be