Het gemeentebestuur oefent regelmatig verschillende aspecten van het nood- en interventieplan.
Dat kan gaan van een opbel-oefening (hoe snel kunnen de leden van de gemeentelijke crisiscel aanwezig zijn) tot het testen van de apparatuur en verschillende procedures. Soms heeft de oefening plaats binnen de vier muren van de crisiscel, soms wordt er samen met de hulpdiensten een ongeval in scène gezet.Evaluatie oefening 20 april
Op vrijdag 20 april oefende de crisiscel het opvolgen en gebruiken van sociale media. Verschillende incidenten, zoals vorig jaar op Pukkelpop, tonen immers aan dat sociale media een steeds belangrijkere plaats innemen. Via Twitter en Facebook geraakt informatie heel snel verspreid. De juistheid van de informatie is echter niet altijd even betrouwbaar.
Het is voor de overheid belangrijk om te weten:
- in welke mate sociale media hen kunnen helpen om informatie snel tot bij de bevolking te brengen;
- hoe ze moet reageren op de stroom berichten die in de sociale media opduiken.
In het evaluatierapport van de oefening staan dan ook aanbevelingen om het luik sociale media verder uit te werken.
Overeenkomst callcenter Binnenlandse Zaken
Op 4 april sloot de gemeente een overeenkomst met de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken om bij een noodsituatie te kunnen gebruikmaken van het callcenter van Teleperformance. Wanneer een noodsituatie op gemeentelijk niveau het vereist, kan de burgemeester het callcenter activeren op korte termijn.
Dankzij de oefeningen en de overeenkomst met Binnenlandse Zaken kan de gemeente het nood- en interventieplan steeds verder verfijnen en is de gemeente beter voorbereid op crisissituaties.