Het college van burgemeester en schepenen stuurt verkaveling Kater@ bij. Het gemeentebestuur deelt een aantal bekommernissen van de buurtbewoners die bezwaar indienden én vraagt de verkavelaars om de nodige aanpassingen. Wél beklemtoont het gemeentebestuur dat het hier gaat om een historisch woonuitbreidingsgebied dat door de goedkeuring van het PRUP Kleinstedelijk Gebied in 2012 werd geactiveerd als woongebied.

Anders dan wat soms wordt gesteld, ligt deze verkaveling niet in het waardevolle park- en groengebied de Galbergen. De gemeenteraad beslist in de zitting van maandag 24 oktober over het wegenistracé en de rooilijnen.

Op 29 juni 2016 vond een informatievergadering plaats over het verkavelingsproject Kater@ in de parochiezaal van Sluis. De projectontwikkelaars Kolmont, Novus Projects en Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij Kempen (IOK) stelden hun plannen voor aan de buurtbewoners en overige geïnteresseerden.

De ontwikkelaars dienden een verkavelingsdossier in voor de realisatie van 71 private kavels, waarvan 1 lot werd voorbehouden voor 8 à 10 sociale woningen. Deze verkaveling situeert zich tussen Katerat en Hoogblok, langsheen de Bremstraat en Lariksstraat.

Na de informatievergadering volgde de start van het openbaar onderzoek. Dit liep 3 juli tot en met 1 augustus. In deze periode ontvingen we in totaal 439 bezwaarschriften. De inhoud van deze bezwaarschriften varieerde van de vrees voor sluipverkeer in nabijgelegen woonstraten, een te hoge bouwdichtheid, beperkte groenvoorzieningen in de verkaveling tot en met verzoekschriften om op deze locatie elke mogelijke verkaveling of bewoning tegen te houden.

Niet in de Galbergen

Het gemeentebestuur heeft begrip voor de bekommernissen van vele mensen, maar benadrukt dat verkaveling Kater@ niet in de Galbergen ligt. De verkaveling leunt aan tegen dit waardevol groen- en recreatiegebied. Het verkavelingsontwerp bevat evenwel voldoende groene bufferruimte tussen de verkaveling en het begin van de Galbergen. Met de gevraagde aanpassingen wordt deze bufferruimte zelfs nog versterkt.

PRUP Kleinstedelijk Gebied

We begrijpen ten zeerste dat de Galbergen voor veel mensen een dierbaar en te koesteren gebied is. Het gemeentebestuur deelt ten zeerste deze bekommernis. Dat is meteen ook de reden waarom we de afgelopen jaren verschillende belangrijke beslissingen hebben genomen die de Galbergen moeten vrijwaren voor de toekomst.

Zo werd in 2012 het Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan (PRUP) Kleinstedelijk Gebied goedgekeurd. Ook voor dit PRUP werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Dit PRUP bakent in onze gemeente een grote zone rond het Centrum af waar woonverdichting is aangewezen. Dit verkavelingsgebied ligt in het afgebakende Kleinstedelijk Gebied.

Daarnaast omvat dit PRUP ook de omzetting van vier historische woonuitbreidingsgebieden naar woongebied. Sinds het ontstaan van het gewestplan – veertig jaar geleden – staan deze zones ingekleurd als woonuitbreidingsgebied. Het PRUP bevestigt dat dit extra woongebied noodzakelijk is om aan de woningnood van de komende jaren te voldoen. Berekeningen van de hogere overheid spreken voor Mol over de nood aan 600 extra woongelegenheden.

Voor verkaveling Kater@ betekende de omschakeling van woonuitbreidingsgebied naar woongebied tegelijkertijd een extra bescherming van de Galbergen. Zo werd niet alle woonuitbreidingsgebied in deze buurt uiteindelijk woongebied. Een gebied van 0,9 hectare – dat wél middenin de Galbergen lag - werd op hetzelfde moment omgevormd tot parkgebied, waardoor er hier géén ontwikkeling mogelijk is.

Daarnaast heeft het gemeentebestuur– in samenspraak met andere overheidsinstanties – de afgelopen jaren stelselmatig privébossen in de Galbergen opgekocht om ze toe te voegen aan het openbaar domein en ze beter te kunnen beschermen.

Verder keurde het gemeentebestuur in 2015 het Kaderplan Galbergen goed. In dit toekomstplan wordt de recreatieve en natuurfunctie van dit groengebied benadrukt.

Meer open ruimte en publiek groen

Het gemeentebestuur gaat grotendeels akkoord met een aantal bezwaarschriftindieners die de open ruimte en het publieke groen in de verkaveling te beperkt vonden.

Daarom leggen we aan de projectontwikkelaars de voorwaarde op om een tiental kavels te schrappen, waardoor er in de verkaveling een open terrein kan komen met extra groen. Daardoor daalt ook de woondichtheid van de verkaveling tot 20 woningen per hectare. Dit is het reglementaire minimum dat het PRUP Kleinstedelijk Gebied aan het gemeentebestuur oplegt.

Sluipverkeer

Sommige buurtbewoners vrezen voor sluipverkeer in hun straat door de komst van de verkaveling. Om het verkeer van de bewoners en bezoekers van de toekomstige verkaveling te spreiden, voorzien de verkavelaars twee ontsluitingswegen. De configuratie van het wegenistracé is daarbij zo opgevat dat sluipverkeer maximaal ontmoedigd wordt.

Aangezien intercommunale IOK tot de ontwikkelaars van deze verkaveling behoort, zal 30% van de kavels aan goedkopere tarieven verkocht worden. Concreet betekent dit dat de kopers een korting krijgen van ongeveer 20% op de normale grondprijzen. Deze kavels zullen bij voorrang verkocht worden aan inwoners van onze gemeente.

Wat nu?

Het college van burgemeester en schepenen heeft de bevoegdheid om te beslissen over de verkavelingsvergunning. Met deze bijsturingen heeft het college zijn beleidsverantwoordelijkheid opgenomen. In de loop van volgende week zit het gemeentebestuur met een aantal buurtbewoners samen om de gevraagde aanpassingen toe te lichten.

De goedkeuring van het wegenistracé en het rooilijnplan is een bevoegdheid van de gemeenteraad. Op maandag 24 oktober staat dit punt op de agenda van de gemeenteraad.