Unieke ervaringen beleven en die vervolgens online delen: dat is het profiel van de sociale reiziger. Met de nieuwe Twitteraccount @kempenlokaal speelt Toerisme Provincie Antwerpen in op de wensen van deze groeiende groep bezoekers aan de Kempen. Elke week post een andere Kempense gemeente toeristische aanraders en lokale weetjes.

oorlopig verzorgen de toeristische diensten de redactie maar @kempenlokaal rekent ook op de inbreng van enthousiaste Kempenaars. Recent trendonderzoek van Toerisme Provincie Antwerpen wijst uit dat 26% van de bezoekers aan de Antwerpse Kempen sociale reizigers zijn. Zij gaan op zoek naar unieke ervaringen en ontmoetingen om die vervolgens online te delen. Het betreft vooral 30-plussers met jonge kinderen uit de grote Vlaamse steden.

Het toeristisch aanbod van de Antwerpse Kempen speelt perfect in op hun wensen: je logeert er dicht bij de natuur, het platteland zit vol uitdagingen en je proeft er van kwaliteitsvolle lokale producten. Twitteraccount @kempenlokaal Mobiel internet en sociale media stimuleren het fenomeen van sociaal reizen. Toerisme Provincie Antwerpen wil deze doelgroep op een eigentijdse manier informeren. Ze koos voor de beproefde formule van een roterende redactie (zie @Sweden met www.curatorsweden.com).

De acht grootste toeristische gemeenten van de Antwerpse Kempen - Geel, Herentals, Hoogstraten, Kasterlee, Lier, Mol, Turnhout en Westerlo - nemen afwisselend de Twitteraccount @kempenlokaal voor hun rekening. Niemand kent de gemeente of stad beter dan de medewerkers van de lokale toeristische diensten.

Voortaan posten zij hun persoonlijke aanraders en weetjes op Twitter. Turnhout bijt de spits af. Kempenaars als gastcurator Voorlopig zit de redactie van @kempenlokaal bij de toeristische diensten. Binnenkort kunnen echter ook de inwoners van de acht gemeenten één week lang curator zijn.

Bruno Peeters, gedeputeerde voor toerisme: “We zijn vooral op zoek naar overtuigde Kempenaars met een brede kennis van hun gemeente of stad. Leeftijd, geslacht of gezinssituatie spelen geen rol. Graag twitteren vormt uiteraard een basisvoorwaarde. We zullen de kandidaten kort screenen om te vermijden dat er commerciële of andere belangen spelen. We willen er immers over waken dat het project echt en authentiek blijft. Alleen zo kunnen we de sociale reiziger overtuigen om een bezoek te brengen aan de Antwerpse Kempen