Google gaat zich in de toekomst nog meer toeleggen op virtual reality. De internetgigant heeft een volledig nieuwe afdeling opgestart voor de ontwikkeling van de nieuwe manier van kijken, zo meldt Recode.

De nieuwe afdeling komt onder leiding van Clay Bavor, die tot nog toe verantwoordelijk was voor Gmail, Google Docs en Google Drive. Ook Cardboard zat in zijn portefeuille. De kartonnen bril, waar een smartphone kan worden ingezet om zo een 360°-ervaring te hebben, was de eerste stap die de zoekmachine zette in de virtual reality-wereld.

Hoewel Bavor dus ook verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van andere Google-diensten, zou de man volgens Recode de laatste tijd steeds meer tijd hebben gestoken in Cardboard. Dat hij de nieuwe afdeling zou leiden, kwam dus niet meteen onverwacht. Het is niet duidelijk hoeveel mensen voor hem zullen werken.

Het lijkt er dus op dat Google met deze aanpassing in de werking zich vooral wil schrapzetten voor stevige concurrentie met Facebook. De sociaalnetwerksite is namelijk eigenaar van Oculus, een bedrijf dat vorige week startte met de verkoop van een consumentenversie van de virtual realitybril.

Google zelf bevestigt de wijzigingen, maar wil voorts geen commentaar geven. (vrt