Vorige week werd in Vlaanderen zowat in alle gemeenten aandacht besteed aan de week van de mobiliteit. Herentals bleef volgens Groen! schromelijk achter.

 22.09.2011 -  Week van de mobiliteit - Groen! Herentals eist aanpak zwarte punten

Herentals deed niet mee aan de ‘Week van de Mobiliteit’. Groen! Herentals had dit graag anders gezien. Zeker de aanpak van een aantal zwarte punten had voor Groen! Herentals vooraan dienen te staan op de agenda van de stad. De cijfers van de politiezone Neteland zijn immers ontnuchterend: tussen 1 januari 2008 en 31 december 2010 gebeurden er bijvoorbeeld 57 ongevallen op de 1000 meter tussen de Lakenhal en de worst van Wellens.
 
Hier liggen op korte afstand drie zwarte punten achter elkaar: het kruispunt van de Nederrij met de Ring, de Lichtaartseweg en de Poederleesesteenweg, het kruispunt van de Fraikinstraat met de Belgiëlaan en het Hofkwartier, en de Grote Markt. Op deze periode van drie jaar gebeurden er hier 29 letselongevallen – 7,5 % van alle letselongevallen in Herentals gedurende deze periode gebeurden op deze 1000 meter in het centrum van de stad.
 
Groen! Herentals Voorzitter Peter Verpoorten: ‘De verkeersveiligheid in het centrum laat ernstig te wensen over. Het laten zakken van de verdwijnpaal door het College van Burgemeester en Schepenen zonder bijkomende maatregelen heeft bovendien nog voor een toename gezorgd van de problemen. Dit gaat zich vermoedelijk vertalen in stijgende ongevalscijfers voor deze zwarte punten voor het jaar 2011. Dit kan voor ons niet. De aansprakelijkheid van de stad komt hier ernstig in het gedrang: het College veroorzaakt deze verkeersonveiligheid zelf. Herentals verdient beter. Het aantal politiecontroles in het centrum dient dan ook onmiddellijk ernstig te worden opgevoerd.’
 
Groen! Herentals ziet kansen in de aan de gang zijnde ‘opfrissing’ van het mobiliteitsplan. Hier dienen de juiste keuzes gemaakt te worden.
 
Peter Verpoorten: ‘Wij kiezen duidelijk voor voetgangers en fietsers in het stadscentrum. De auto dient aan de rand van het centrum opgevangen te worden en liefst zo veel mogelijk vervangen door openbaar vervoer. Dit verhoogt de verkeersveiligheid in het centrum aanzienlijk. Bovendien wordt het stadscentrum er zo toeristisch en commercieel véél aantrekkelijker door. Handel en horeca zullen hierbij gebaat zijn. Kwaliteit van leven en mobiliteit zullen dan ook twee van onze kernthema’s zijn voor de verkiezingen van 2012.’
 
Lieve Snauwaert