Persmededeling Groen! over Rooiveld "Nog maar een half jaar geleden was Groen! de enige politieke partij die zich verzette tegen de komst van een permanent motorcrossterrein in het huidige landbouwgebied van het Rooiveld in Westerlo. Uiteraard zeggen wij ook vandaag consequent neen tegen dit onverantwoorde provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP). “Tijdens het openbaar onderzoek is gebleken dat wij met onze consequente houding als enigen de stem van de plaatselijke bevolking vertolkten, aangezien maar liefst 4000 bezwaarschriften tegen dit PRUP werden ingediend”, zo stelt Groen!-provincieraadslid Diederik Vandendriessche.De vraag die hier dan ook moet worden gesteld, is de volgende: hoe is het mogelijk dat er 4000 bezwaren worden ingediend, terwijl de Vlaamse regering op 23 december 2005 in haar beslissing over de motiveringsnota voor de drie geselecteerde motorcrossterreinen in de provincie Antwerpen (Westerlo, Brecht en Balen) het volgende schrijft: “Dat er voor elk van deze terreinen een lokaal maatschappelijk draagvlak bestaat, was bij de beoordeling van het dossier door de Vlaamse regering een doorslaggevend criterium.” De milieuraad en de sportraad van Westerlo adviseerden destijds positief, waaruit dan zogezegd het maatschappelijk draagvlak kon worden afgeleid, maar blijkbaar was die consultatie verre van objectief.We mogen echter van het maatschappelijk draagvlak geen fetisj maken. Binnen onafzienbare tijd krijgen we in de provincieraad ook het dossier Hondapark in Balen op ons bord en daar zullen we juist zien hoe het gebrek aan omwonenden dat natuurgebied juist extra kwetsbaar maakt. “In het dossier Rooiveld zijn er hoe dan ook voldoende inhoudelijke argumenten om de rampzalige invulling van dit PRUP aan te tonen. Er is om te beginnen het “niet-bestaan van het bestaande terrein”. Alleen Kafka zou waarschijnlijk nog beter doen. Men is uitgegaan van bestaande crossterreinen, maar in Westerlo was elke crossactiviteit illegaal en was er dus geen crossterrein. Dit PRUP zou eigenlijk een beloning betekenen voor illegaal gedrag. Wat Groen! betreft, is een dergelijke gang van zaken ongehoord en ontoelaatbaar. Vervolgens is er de grootte van het terrein: men zocht naar terreinen van minstens 10 ha, maar het bestaande illegale terrein in Westerlo is slechts 4,5 ha. En wie kan er mij nu eens vertellen hoeveel hectaren er eigenlijk nodig zijn voor een crossterrein?” vraagt Vandendriessche (Groen!) zich af. Er is ook de problematiek van de mobiliteit en de verkeersafwikkeling, waarbij de toegang naar het terrein via één woonstraat dient te gebeuren, een straat die helemaal niet ingericht is voor het op- en afrijden van aanhangwagens met zware motoren. In het voorstel dat we vorige week op de commissie hebben gezien, het voorstel dat gebaseerd is op het minderheidsadvies van de PROCORO, valt het huidige crossterrein buiten het PRUP, wat meteen de volgende belangrijke vraag oproept: in hoeverre strookt dit terrein dan nog met de richtlijn van de Vlaamse regering dat prioriteit werd gegeven aan bestaande circuits die reeds over voldoende infrastructuur beschikten? In het laatste voorstel wordt het PRUP losgekoppeld van de bestaande zone, dus waarom zou men het PRUP dan nog op die locatie moeten inplannen? Bovendien kiest men voor een terrein dat lager gelegen is en dichter bij de vallei van de Wimp ligt, wat op het vlak van de waterhuishouding de slechtst mogelijke keuze is.Vandaag beleven we - met het dossier van het crossterrein Rooiveld - de zwanenzang van onze Antwerpse gedeputeerde voor ruimtelijke ordening en sport Koen Helsen (Open VLD). Dit dossier weerspiegelt het deficit van een methode op het vlak van ruimtelijke ordening waarbij de directieven van Brussel hondstrouw werden opgevolgd. Die methode was mogelijk door de directe lijn tussen minister Van Mechelen en zijn stropop Koen Helsen. Creativiteit en alternatievenonderzoek waren niet langer aan de orde. De Vlaamse kiezer heeft daar alleszins drie weken geleden een einde aan gesteld. “Maar binnenkort doen wij in de provincieraad met de crossterreinen Kraaienhorst en Hondapark het hele proces nog eens over en ook daar – een landbouwgebied in Brecht en een natuurgebied in Balen - zal het verzet heftig zijn”, zo voorspelt Vandendriessche. “Ik stel voor dat aan de nieuwe Vlaamse regering gevraagd wordt om haar huiswerk nog eens over te doen, maar dan deftig deze keer. Men moet niet zomaar vertrekken van al dan niet vergunde bestaande crossterreinen, men moet op zoek naar plaatsen waar reeds veel achtergrondgeluid aanwezig is: motorcross in de provincie Antwerpen kan alleen op de juiste plaats in de juiste omstandigheden.”"