De partij Groen verwerpt de door De Lijn aangekondigde besparingen in het busvervoer.

 
Groen wil geen besparingen bij De Lijn in de Kempen
 
De Lijn moet 60 miljoen besparen om een tekort van 2011 weg te werken. Daarbij komen nog prijsverhogingen die de Vlaamse Regering oplegt na de begrotingscontrole.
Ook de Kempen ontsnapt niet aan de besparingsdrift. Er wordt zwaar gesneden in het aanbod. De frequentie van bussen gaat omlaag en een aantal buslijnen verdwijnt. Alle details zijn nog niet bekend maar dit is totale paniekvoetbal, afbraakbeleid voor het openbaar vervoer en het is ook asociaal om in volle crisistijd zo zwaar het mes te zetten in de dienstverlening van het openbaar vervoer, dat voor veel mensen het enig middel is om zich te verplaatsen.
Deze besparingen druisen ook regelrecht in tegen het STOP- principe van de Vlaamse Regering: voorrang voor Stappers, Trappers en Openbaar vervoer daarna pas de Privé auto. Groen schepen Astrid Wittebolle: “Ook het mobiliteitsplan voor de Turnhoutse regio huldigt dit principe. Meer mensen terug met de auto naar Turnhout betekent nog meer parkeerproblemen in de binnenstad.”
Voor Groen is de maat vol. Vlaams volksvertegenwoordiger Dirk Peeters: “Deze besparingen zijn absoluut onaanvaardbaar. Wij roepen reizigers en werknemers van de Lijn op om samen actie te voeren tegen deze plannen. Eind 2011 zou De Lijn nog meer investeren in het woon-werk-verkeer maar nu - slechts enkele maanden later - vernemen we dat de verbinding met de industrieterreinen in Geel-Oevel wordt afgeschaft.”
“De Vlaamse Regering blijft veel geld pompen in de aanleg van nieuwe wegen. Groen stelt voor om in tijden van crisis de investeringen in nieuwe wegen stop te zetten en met het gespaarde geld de wegen te onderhouden en bijkomende inspanningen te leveren voor De Lijn. Bijkomende weginfrastructuur doet Vlaanderen alleen nog verder dichtslibben en de financiering ervan zal de Vlaamse begroting nog vele jaren belasten.”
De besparingen bij De Lijn snijden wel degelijk in de spieren en hebben niets meer te maken met het verhogen van de lage kostendekkingsgraad. Tewerkstelling en dienstverlening komen nu wel ernstig in het gedrang.
Dirk Peeters: “Willen we minder files en meer propere lucht dan zullen we het openbaar vervoer moeten aanmoedigen in plaats van af te bouwen. Als we resoluut kiezen voor een duurzaam mobiliteitsbeleid moeten we onze investeringen richten op de vrije busbanen, verkeerslichtenbeïnvloeding en een goede halte accommodatie.
Groen roept de Kempense gemeentebesturen op om in de openbaar vervoerscommissies fors te ijveren voor het behoud van de dienstverlening door De Lijn om iedereen het recht op verplaatsing te garanderen.