Twee toegevoegde punten door Groen-Herentals voor de gemeenteraad van 3 juli.

Fietsveiligheid aan het station en schoolomgevingen

NMBS station
'Gelukkig fietsen er dagelijks honderden pendelaars naar het NMBS station. Helaas er zijn geen afzonderlijke fietspaden noch suggestiestroken voor fietsers in de nabije omgeving van het station.

De plannen voor heraanleg van het station ogen mooi, zijn beloftevol. De uitvoering ervan duurt echter tergend lang. De intenties van verschillende instanties om de verkeersdruk van en naar het station in goede banen te leiden lopen mank.

De "bouwblokken" van Herentals bevatten een herinrichting van de stationsomgeving en dateren van begin 2013. Momenteel blijft het bij dromen en loze beloften van alle partners: Het stadsbestuur, NMBS, Infrabel, De Lijn en het Agentschap Wegen en Verkeer. De minister moet besparen is het mantra er is geen geld punt.

De stad heeft ook plannen gemaakt voor de aanleg van het stationsplein. Er is geen zicht op de uitvoering ervan. Tenzij ik mij vergis, dan hoor ik het graag.
Maar de honderden fietsers nog langer laten wachten op een veiliger fietsverkeer van en naar het station is geen optie voor Groen Herentals.

Wij stellen voor om dringend werk te maken van een veilige uitrusting voor onze koningen fietsers. Blijven wachten op wie of wat dan ook is zoiets als schuldig verzuim tegenover de trappers, die hebben nog altijd voorrang op de auto's maar rond het station merken we daar niets van. Eén positief punt zijn de fietsstallingen, alhoewel dit ook nog veel beter kan, de helft van de fietsen staan op een niet overdekte plaats.

Graag een antwoord met een dringend plan van aanpak, geen jaren meer wachten en pakken geld geven aan plannen... het is tijd om er iets aan te doen.

Duizenden fietsers naar de scholen...

Gelukkig fietsen ook veel kinderen en studenten naar onze scholen. een voorzichtige schatting brengt ons bij een dagelijkse verplaatsing van wel 6 à 7.000 personen in onze stad. Als we de weg heen en terug nemen wordt dat aantal verplaatsingen verdubbeld.

Momenteel zijn een viertal basisscholen omringd met "schoolstraten", er is geen autoverkeer bij het begin en het einde van de lestijden in de scholen. Dat is een zeer goed initiatief voor de veiligheid van de lagere school kinderen.
De studenten van de middelbare scholen hebben het moeilijker om veilig op school te geraken...

We kijken even naar de kOsh Campussen Scheppersstraat, Collegestraat en Lierseweg. Om een idee te hebben van het aantal fietsers hebben we op 11 juni 2018 de fietsers geteld op het Kruispunt St. Janstraat/Herenthoutseweg. Op 22 juni hebben we enkele foto's genomen van het chaotisch verkeer daar.

Tussen 7u30 en 8u30 tellen we maar liefst 746 fietsers. Dat is ontzettend veel, voor deze chaos op de spitsuren kunnen we niet blind blijven.
Hier de resultaten per 15 minuten:
7.30 u tot 7.45 u: 61
7.45 u tot 8.00 u: 110
8.00 u tot 8.15 u: 242
8.15 u tot 8.30 u: 333

We zijn er van overtuigd dat hier dringend iets moet gebeuren om het fietsen veiliger te maken.

Kunnen de straten rond de kOsh campussen schoolstraten worden? Als het van ons afhangt mag de Sint Janstraat de eerste fietsstraat worden in Herentals... de schoolgaande jeugd zal ons dankbaar zijn.

De fietspaden vanaf het kruispunt Ring/Herenthoutseweg moeten dringend heraangelegd worden. Maar daarover hebben onze collega's in de oppositie in de maand februari aan de alarmbel getrokken.

We besluiten hieruit dat het "dubbel parkeren" reeds in 2015 op de to do lijst van de mobiliteitscel werd gezet. Is het definitief ontwerp met kostenplaatje reeds ter beschikking?

Hoe zit het met de planning van die volledige heraanleg van de Herenthoutseweg tot de St Jansstraat? Wanneer mogen we dat verwachten?
Kunnen de fietsers op kruispunt met de Sint Janstraat voorrang krijgen op de auto's? De fietssuggestiestrook stopt nu aan het kruispunt, is het mogelijk om die door te trekken?

Kortom wat zal de stad hier op korte termijn ondernemen om de start van het volgende schooljaar comfortabel en veilig te maken voor de nieuwe golf fietsende studenten die er aankomen in september 2018?

We hebben dit kruispunt als voorbeeld aangehaald maar het is niet het enige knelpunt;

We vragen een totaalvisie voor het fietsverkeer van alle scholen. Het gaat hier over duizenden leerlingen en leerkrachten die zich dagelijks in onze stad verplaatsen en zij verdienen echt beter.

Bomensterfte en weginfrastructuur in Noorderwijk: Zeven Zillen

'Bezorgde bewoners uit de wijk Zeven Zillen hebben ons gemeld dat er problemen zijn met de bomen in hun straat; een aanzienlijk aantal bomen zijn ziek en sterven af.

We zijn ter plaatse geweest en hebben enkele foto's genomen die dat bevestigen. De wortels van de bomen richten helaas hier en daar schade aan. Spijtig genoeg zijn er veel bewoners die zich ergeren aan de bomen, vooral aan de wortels die zich ruim verspreiden. En daar maken wij ons ook zorgen over. Op lange termijn is deze toestand niet houdbaar, vrezen wij.

Andere bewoners vinden de bomen heel mooi en waardevol... wij ook uiteraard.'

Weginfrastructuur
We zijn ook verbaasd dat er geen voetpaden aangelegd zijn in Zeven Zillen. Er zijn ook geen duidelijke instructies voor veilig fietsverkeer.

Hierbij hebben we enkele vragen:
1. Is het mogelijk om de zieke en dode bomen in deze straat te inventariseren; het zouden er een 60-tal zijn;
2. Welke maatregelen zal de stad nemen om de gezonde bomen te redden, de dode bomen te vervangen;
3. Kan de weginfrastructuur ook voor de voetgangers en de fietsers beter ingericht worden? Wanneer kunnen de bewoners hier voetpaden verwachten?'