Het personeel, de klanten en de handelspartners van de Handelsmaatschappij Eugène Huyghebaert uit Mechelen vernamen vrijdagochtend dat de onderneming met Groep Heylen uit Herentals een akkoord heeft tot overname.


Vrijdagmiddag lichtte Wim Heylen Executive Chairman van Groep Heylen met z'n team in Frame 21 Herentals de overname toe.

Het nieuwe project kadert in een toekomstgerichte visie van Groep Heylen.

De investeerder is er van overtuigd dat een authentieke formule van écht zelfstandige winkels in de sector van FMCG een meer dan interessante opportuniteit biedt.

“Onze geschiedenis begint met Amizoo*”, verduidelijkt CEO Didier Clerx van Groep Heylen deze keuze. “Daar zagen we hoe succesvol een samenwerkingsconcept tussen échte zelfstandigen kan zijn.

Een concept waar grote aankoopvolumes tot scherpe prijzen leiden.

Waar een stuk gemeenschappelijke marketing een meerwaarde heeft. Maar waar vooral de authenticiteit van de zelfstandige ondernemer lokaal het verschil maakt. Een vrije zelfstandige die niet gekneld zit in een strak keurslijf van franchises of een betuttelende regelgeving.

Dit beproefde en succesvolle recept vinden we terug bij Huyghebaert met de merken ‘Prima’ en ‘Uw buurtwinkel’.”

Retailmerken ‘Prima’ en ‘Uw buurtwinkel’ worden verder uitgebouwd
De groep Huyghebaert is een naam als een klok in de wereld van de klein- en groothandel in voeding. De merknamen ‘Prima’, goed voor 100 aangesloten winkels en ‘Uw buurtwinkel’, goed voor 50 aangesloten winkels,  zijn de bekende namen bij de consument.

Huyghebaert is ook eigenaar van drie grote cash&carry winkels, onder de naam Cashwell. Daarnaast zijn ook nog 250 winkels onder eigen naam klant bij Huyghebaert.

In totaal bedient Huyghebaert dus ongeveer 400 winkels.

Trend
Groep Heylen ziet in de markt steeds meer ruimte voor de authentieke (buurt)winkel.

Klanten zijn op zoek naar persoonlijk contact. Naar een winkelier die zijn producten kent. Die tijd maakt voor de klant. Die niet alleen producten verkoopt, maar ook een stukje vertrouwen levert.

Dat alles vindt je bij de echte zelfstandige ondernemer. Een zelfstandige die zijn buurt kent. Een vrouw of man die er zelf belang bij heeft om de noden van de klant meteen te detecteren.

En er een aanbod op maat op te ontwikkelen. Initiatieven zoals ‘De Gouden Glimlach’ in de stad Antwerpen, die de buurtwinkel promoten als onmisbare schakel in het sociale weefsel, bevestigen deze trend en visie.
Natuurlijk wil de klant betaalbaar winkelen. Zelfs voor de kleinere boodschappen.

Daar zijn merken als ‘Prima’ en ‘Uw buurtwinkel’ dan de meerwaarde. Ondernemingen zoals Huyghebaert kunnen door de grote aankoopvolumes concurrentiele inkoopprijzen voor de klanten-winkeliers garanderen. En gezamenlijke marketingtools aanreiken.

“Die combinatie van schaalgrootte, authenticiteit en service, vormt de basis van ons geloof in de grote groeimogelijkheden”, zegt Wim Heylen, Executive Chairman van Groep Heylen. “Elke investering van deze schaal betekent als ondernemer/investeerder een risico.

Maar wij zijn er als investeringsgroep vast van overtuigd dat dit een verhaal wordt van groei en rendement. Een verhaal waarmee we gezond kunnen concurreren met de grote retailketens of hun spin-offs.”

Keuze
De overname houdt in dat Groep Heylen eigenaar wordt van alle operationele activiteiten van de groep Huyghebaert. Door de opsplitsing van de exploitatie en het vastgoed in Mechelen, via een partiële splitsing van de vennootschap Handelsmaatschappij Eugène Huyghebaert, kan aan een gezonde toekomst voor beide activiteiten worden gebouwd.

En krijgen de werknemers zekerheid dat de activiteiten op de huidige locatie worden verder gezet, aangezien er een huurovereenkomst van zes jaar wordt afgesloten met de familie Huyghebaert.

Beide partijen zijn overtuigd van de waarde en het belang van deze beslissing. “De afgelopen jaren deed de Handelsmaatschappij Eugène Huyghebaert NV al aanzienlijke financiële en organisatorische inspanningen om al veranderingen door te voeren”, zegt directeur Philippe Nowé namens de familie Huyghebaert.

130 jaar traditie
“Die waren succesvol, maar onvoldoende om de operationele resultaten écht positief te maken. Wij hebben vertrouwen in de nieuwe eigenaar die deze inspanning wil verder zetten en versterken. Een bedrijf met 130 jaar traditie overlaten, waar meerdere generaties een stuk van hun leven in doorbrachten, was geen gemakkelijke beslissing voor ons. Wij zagen in dat in het belang van de onderneming en de medewerkers ingrijpende keuzes noodzakelijk waren. Alle mogelijke pistes werden grondig bestudeerd.

Groep Heylen bleek onbetwistbaar de beste keuze voor de toekomst. Hun financiële en organisatorische inbreng, gekoppeld aan een gemotiveerd en kwalitatief team, zijn de beste sleutel naar de toekomst. Wij zijn er van overtuigd dat we de juiste keuze maken. ”

Doordacht
Achter de overname zit niet alleen een de visie van Groep Heylen. Ook de aanpak van de komende maanden is goed doordacht, in overleg met de afscheidnemende eigenaars.

Groep Heylen wil de leiderspositie van Huyghebaert in het marktsegment versterken. Op directieniveau blijft Philippe Nowé op post en krijgt hij versterking met de logistieke en commerciële expertise van de heren Peter Muylaert en Guido Palmen.

Dit directieteam zal een herstel- en groeiplan uitwerken en realiseren op basis van deze krijtlijnen:

-De ontwikkeling van nieuwe winkelformules,
-Aangaan van nieuwe strategische allianties,
-Kostenreductie,
-Aanscherpen van het kostenbewustzijn in de ganse onderneming,
-Verhogen van de efficiëntie,
-Ontwikkeling van een online platform voor winkeliers,
-Strategische ontwikkeling via marketing onder één naam, aankoopgroepering, …
-Continuïteit van de bestaande inkooprelaties,
-Verhoging van bestaande omzet en marges.

Op dit ogenblik moet het herstel- en groeiplan nog verder worden uitgewerkt en geconcretiseerd. De mogelijke consequenties voor de werknemers inzake taakinhoud en tewerkstelling zijn nu nog niet bekend.

De nieuwe eigenaar maakt er een punt van de bestaande expertise zo goed mogelijk te benutten en zoekt daarom de dialoog met de werknemers. Ook hier is het woord ‘doordacht’ op zijn plaats.

Over de overnameprijs werden geen details vrijgegeven .

Groep Heylen succesvol op alle vlakken
Groep Heylen is voor velen een relatief onbekende holding. Toch kan de Groep al terugblikken om meerdere succesvolle projecten. Groep Heylen profileert zich als een investeringsgroep met visie. De groep zet in op investeringen in gebouwen enerzijds en op investeringen in ondernemingen anderzijds. Deze investeringen gebeuren in België en Nederland.

Vooral de investeringen in gebouwen zijn mogelijk iets bekender. In het verleden stond Groep Heylen aan de wieg van het gebouw Link 21 aan de andere kant van de afrit Herentals-Industrie.

En natuurlijk ook van Frame 21 waar de hoofdzetel nu gevestigd is. Beide bouwprojecten zijn visitekaartjes van de stijl Groep Heylen. Een mengeling van moderne en gedurfde architectuur, multifunctionaliteit en innoverende projecten.

Recent haalde Groep Heylen ook veel aandacht met de uitbouw van Antwerp-East Port langs het Albertkanaal in Grobbendonk.

Mogelijk zijn de activiteiten van Groep Heylen nog best zo te beschrijven. “Groep Heylen investeert in innoverende en gedurfde maar rendabele projecten, zowel in bouw van logistiek als in operationele ondernemingen.”

Op de foto :  naast Wim Heylen rechts zit Philippe Nowé, afgevaardigd bestuurder van Huyghebaert die aan boord blijft, daarnaast Peter Muylaert en Guido Palmen die beiden het directieteam komen versterken met enerzijds commerciële en anderzijds logistieke expertise (Peter Muylaert  ex-Delhaize). Rechtstaand  Didier Clerx, CEO van Groep Heylen/
beeld Vic L./ Nnieuws.