Bouwonderneming Groep Verelst gebruikt voor zowel de levering als de stockage van beton en staal een grote vloot opleggers.

Om de locaties van deze opleggers nauwgezet in kaart te brengen, werd elke oplegger uitgerust met een tracker van Sensolus, specialist in connected asset management.

Het dispatchteam van Verelst krijgt via deze trackers een duidelijk zicht op de up-to-date locaties waardoor de vloot efficiënter ingezet kan worden en dus kosten bespaard kunnen worden. Met gebruiksvriendelijke features in het Sensolus-dashboard kan de bouwonderneming bovendien de planning van onderhoud en technische keuringen optimaliseren.

Groep Verelst is sinds 1979 actief in de bouwsector. De groep is vanuit de industriebouw uitgegroeid tot één van de toonaangevende bouwbedrijven in België en kan teren op een jarenlange ervaring. Groep Verelst bestaat uit Verelst Woningbouw & Renovatie, Verelst Bedrijfsbouw & Renovatie, Verelst Projectbouw & Renovatie, Verelst Prefab beton- en staalstructuren, Verelst Projectontwikkeling, Resolve en Oscar V.

Met deze vennootschappen is Groep Verelst actief in woningbouw, semi-industrieel vastgoed, algemene bouw, en in staal- en betonstructuren.

Manuele, tijdrovende opvolging

Al het prefab beton en staal dat Verelst voor werven produceert, wordt op opleggers geladen en gestockeerd.

Een relatief klein team beheert deze aanzienlijk grote vloot van een zeventigtal eigen opleggers aangevuld met opleggers van een onderaannemer en leveranciers. Vroeger werden de locaties manueel bijgehouden, wat een heuse uitdaging vormde.

"De chauffeurs moesten tot voor kort tijd vrijmaken om op elke site alle opleggers te noteren en de nummers en locaties vervolgens door te bellen naar het dispatchteam.

Deze manuele werkwijze werd elke dag herhaald en nam, gezien de omvang van de vloot, heel wat kostbare tijd in beslag. Locaties veranderen continu waardoor het niet vanzelfsprekend was om een goed overzicht te bewaren", vertelt Frederik Ceulemans, Vervoersmanager bij Groep Verelst.

Snel en efficiënt

Groep Verelst zocht daarom heil in de kracht van IoT en traceeroplossingen. Zo kwam de bouwonderneming bij Sensolus terecht. "We leverden voor elke oplegger een tracker die Verelst zelf eenvoudig kon installeren", vertelt Business Developer Michiel Raat van Sensolus.

"In slechts een paar dagen tijd werd op het kopschot – de voorkant – van elke trailer een tracker geschroefd. Bij nieuwe opleggers gebeurt dit nu zelfs met sterke magneten, wat van de installatie al helemaal kinderspel maakt. De individuele trackers zijn gekoppeld aan de nummerplaat en in geen tijd krijgt Verelst zo een totaaloverzicht van alle locaties in het Sensolus-dashboard."

De meerwaarde is voor Verelst meteen voelbaar. De efficiëntie is sterk verhoogd omdat locaties niet langer manueel moeten worden doorgegeven. Op elk moment is een up-to-date en duidelijk overzicht van locaties beschikbaar wat Verelst heel wat kosten bespaart.

"Zonder dat overzicht waren we vroeger bij productiepieken van onze beton- of staalfabrieken genoodzaakt om meer opleggers te huren. Vandaag kunnen we onze vloot optimaal inzetten. Bovendien gaan de batterijen van de trackers heel lang mee, tot wel meer dan vijf jaar. Want zo lang de oplegger niet beweegt, geeft de tracker één locatie door per dag, wat het stroomverbruik laag houdt", vertelt Frederik.

Tijdig onderhoud of keuring

Naast de oplossing die Sensolus Verelst aanbood, kijkt Frederik ook tevreden terug op de samenwerking met de traceerspecialisten. Van bij de start dacht Sensolus mee na over de noden van Verelst en welke mogelijkheden in de toekomst nog meerwaarde kunnen creëren.

Dankzij een nieuwe feature in het dashboard kan de bouwonderneming bijvoorbeeld de planning voor technische keuringen of onderhoud optimaliseren.

"We hebben een perimeter ingesteld rond verschillende sites zoals de hoofdzetel of werkplaatsen van Verelst. Wanneer een oplegger die bijna binnen moet voor een onderhoud of keuring deze zone binnenrijdt, krijgt de gebruiker in het dashboard een melding.

Op die manier kan de oplegger tijdig op de site gehouden worden en staat hij niet aan de andere kant van het land wanneer hij gekeurd moet worden", besluit Michiel.