De familiale Group De Ceuster blijft groeien. In februari 2019 opent Group De Ceuster dan ook een gloednieuw en duurzaam hoofdkantoor in Grobbendonk. De Europese marktleider in organische meststoffen is een echt familiebedrijf, maar tegelijk ook een wereldspeler. Voortdurende innovatie met focus op ecologie, is de sleutel tot dat succes.

Met DCM (De Ceuster Meststoffen) produceert Group De Ceuster organische meststoffen op basis van een 30-tal hoogwaardige grondstoffen afkomstig van reststromen uit de voedingsindustrie.

Hiermee wordt er volop ingezet op de circulaire economie. Jarenlange inspanningen zetten het merk zodanig op de kaart dat DCM vandaag de Europese marktleider voor organische meststoffen is. De producten vinden kopers over de hele wereld.

Vandaag staat de tweede generatie aan het roer van het familiebedrijf. Onder impuls van Tom De Ceuster trekt Group De Ceuster sinds 2010 nog resoluter de ecologische en organische kaart, ondersteund vanuit innovatie.

Group De Ceuster opent bijna-energie-neutraal hoofdkantoor
Het streven naar de meest duurzame aanpak toont zich ook in het nieuwe hoofdkantoor van Group De Ceuster in Grobbendonk.

Dat is bijna-energie-neutraal (BEN). Zonwering, zonnepanelen, slim ontwerp, doorgedreven isolatie en zelfs betonkernactivering: de meest hedendaagse technieken van duurzaam bouwen worden geïntegreerd in het nieuwe gebouw. Ook de R&D afdeling De Ceuster Biosciences en onderzoeksinsituut Scientia Terrae verhuizen later vanuit Sint-Katelijne-Waver naar de site in Grobbendonk.

In 2020 start de bouw van een nieuw gebouw voor onderzoek en ontwikkeling en de aanleg van testtuinen en -kassen. Zo komen productie enerzijds en onderzoek en ontwikkeling anderzijds samen op dezelfde site.

Onderzoek en ontwikkeling doet Group De Ceuster voor het eigen productgamma, maar ook op vraag van partners. Met Scientia Terrae heeft de groep een eigen non-profit onderzoeksinstituut dat ook onderzoek verricht voor derden.

Zo ontwikkelde het instituut een DNA-multiscan om snel en accuraat plantenziektes op te sporen en een vaccin tegen een specifieke tomatenziekte. Deze worden beiden internationaal succesvol ingezet door laboratoria en professionele telers.

De innovatie beperkt zich trouwens niet tot het product zelf. Smurfit Kappa bekroonde DCM onlangs nog met een gouden award voor meest innovatieve en duurzame verpakking.

De nieuwe strooidozen zorgen immers voor minder afval omdat deze niet meer voorzien zijn van een plastiek binnenzak. Door deze ingreep wordt er meer dan 3 ton plastic op jaarbasis uitgespaard.

Voor meer informatie: www.dcm-info.com