Group Joos is een familiebedrijf dat zijn roots heeft in Turnhout. Over de jaren heen exporteerde de kempische grafische groep met succes naar Frankrijk, Nederland en andere Europese landen.

Ook Afrika is inmiddels een belangrijke exportmarkt. Met een 50% instap in het kapitaal van Michael Schiffer Dialog en Smartcom toont Group Joos zijn exportambities en neemt het bedrijf een belangrijke positie op de grote Duitse markt.

Met het partnership tussen Group Joos en de Schiffer Group, een grafische groep in Rheinberg nabij Dusseldorf, zet Group Joos voor het eerst voet aan wal op één van de belangrijkste markten van Europa.

De Duitse organisatie telt 100 werknemers en is goed voor 17 miljoen omzet per jaar. Het partnership zal niet alleen zorgen voor een opening in de Duitse markt, maar ook voor een uitbreiding van het bestaande aanbod van Group Joos door de complementaire activiteiten van de Duitse partner.

Michael Schiffer Dialog zal de activiteiten verder zetten van de failliet Michael Schiffer en Shagen & Eschen. De instap van Group Joos maakte niet enkel een doorstart mogelijk maar geeft ook een onmiddellijke strategische versterking aan de Duitse Groep.

'Voor Group Joos is dit een enorme stap voorwaarts. We worden vanaf nu een echt internationaal bedrijf met productie en verkoop in het buitenland', zegt Alex Joos, CEO van Group Joos. Michael Schiffer was voor Group Joos geen onbekende. Beide bedrijven zijn lid van het exclusief wereldwijde netwerk Eforma (www.eforma.com).

'Naast de rechtstreekse toegang tot de Duitse markt betekent dit ook een uitbreiding van het gamma van Group Joos en een extra strategische back up, niet onbelangrijk voor onze grote klanten.' Voegt Alex Joos hier nog aan toe!

De Belgische grafische sector kende de jongste decennia een belangrijke consolidatiegolf. In de ons omringende landen komt deze nu pas in een stroomversnelling. Zowel in Nederland als in Duitsland sluiten diverse grafische bedrijven (noodgedwongen) hun deuren.

Door een tekort aan stabiele partners in eigen land gaan grote buitenlandse bedrijven actief op zoek naar sterke spelers in het buitenland. Zo heeft Group Joos al diverse nieuwe buitenlandse klanten kunnen aantrekken. Group Joos heeft zich in een moeilijke markt goed kunnen positioneren dankzij een duidelijke strategie rond 3 business units en door het continu investeren in nieuwe inkjet printtechnologie en nieuwe digitale oplossingen. Op dat vlak wordt Group Joos dan ook aanzien als toonaangevend.

Over Group Joos

Group Joos, actief sinds 1935, is een grafisch bedrijf dat een brede waaier van producten en diensten aanbiedt via zijn vestigingen in Turnhout en Leuven. In 2016 deed het bedrijf een rebranding om ook de digitale transformatie naar de markt duidelijk te maken.

Onder het motto "Unlimited Digital Solutions and Print" werkt Group Joos via verschillende business units aan een sterkere positie zowel op de Belgische markt als op de exportmarkt. Group Joos bestaat vandaag uit verschillende entiteiten, elk met hun eigen cliënteel, productie-apparaat en organisatie.

In 2013 nam het bedrijf de sectorgenoot Monti Documents en Monti Document Services over en in februari van dit jaar ook de kleinere planodrukkerij Gubro Print. Group Joos telt 220 medewerkers en behaalde in 2017 een omzet van 40 miljoen euro, waarvan ongeveer 15% export.

Joos Hybrid (Leuven) is gespecialiseerd in de behandeling van financiële en administratieve documenten en biedt een totaaloplossing voor het beheer van transactionele communicatie. Via een omnichannel-platform verstuurt Joos Hybrid vertrouwelijke documenten, zowel op papier als digitaal. Hierbij wordt rekening gehouden met het voorkeurskanaal van de consument.

Joos Print (Turnhout) is actief als offsetdrukkerij voor klassieke formulieren en commercieel drukwerk met als specialisatie internationaal erkend veiligheidsdrukwerk en dienstverlening op het vlak van printmanagement.

Joos Connect (Turnhout) is de direct marketing-divisie van de groep. Doelstelling is klanten te helpen beter te connecteren met hun klanten. Big data worden omgezet in hypergeïndividualiseerde communicatie zowel digitaal als op papier.

Group Joos biedt daarnaast nieuwe communicatieconcepten aan zoals Augmented Reality (via het merk en de generieke app Veeew), hybrid mail, campagnemanagement, centralized printing, e-mail met dynamische content, sms-communicatie, transpromo en communicatie via social media. (pp)