Laurens Dox uit Herentals en Hanne Leysen uit Lichtaart verschijnen vrijdag in een met kogels doorzeefde Audi 100 Avant aan de start van de Budapest Rally in Brussel. De oldtimer onderging een serieuze verjongingsoperatie.

Vijftig teams starten vrijdag in de schaduw van het Brusselse Atomium voor een zevendaagse toertocht van 3.500 kilometer door Europa richting Hongaarse hoofdstad.

Omdat deze Budapest Rally in het teken staat van Hollywood hebben Laurens Dox en Hanne Leysen zich omgedoopt tot het gangsterkoppel Bonnie & Clyde, inclusief (water)pistolen en een (nep)doorzeefde bolide. "Bonnie en Clyde waren toch ook altijd in een auto op de vlucht? Daarom vonden we het wel toepasselijk", lacht het duo.

De twee komen goed voorbereid aan de start: hun Audi 100 Avant mag dan 240.000 kilometer op de teller hebben, het bijna vijf meter lange vehikel onderging een drastische verjongingsoperatie. "We wilden een jaar geleden al een gelijkaardige rondrit door Europa maken.

Toen we de dag voor het vertrek nog de laatste boodschappen gingen doen, gaf de auto plots geen kik meer. Ik sleutel al jaren aan auto's, maar hier was geen leven meer in te krijgen. Het heeft uiteindelijk drie maanden geduurd eer we hem weer aan de praat kregen."

Verbouwen

Om dergelijk onheil te voorkomen, verving het paar zowat alle onderdelen die aan slijtage onderhevig kunnen zijn door nieuwe exemplaren. "Over de Stelviopas rijden, doe je liever niet met remmen die dertig jaar oud zijn", lacht Laurens. Hij is verzot op oldtimers, met een voorkeur voor Audi.

"Ik heb er wel een paar staan", lacht hij. "Een oldtimer is leuk om aan te sleutelen omdat het analoge voertuigen zijn. De auto die we meenemen, is mijn werkmodel waarmee ik zware zaken vervoer. Het is de oldtimer waarvan ik het het minst erg vind als er iemand onderweg een kras op maakt.

En door de lengte van bijna vijf meter is hij ideaal om veel bagage mee te nemen. We hebben het interieur wel wat comfortabeler gemaakt voor een lange rit. Daarvoor moesten we een achterbank uit een ander model verbouwen, want voor zo'n Avant vind je van het interieur geen wisselstukken meer."

De Budapest Rally is geen race tegen de tijd, maar er is wel een wedstrijdelement aan verbonden. Iedere dag moeten de teams een bepaald eindpunt bereiken, de route mogen ze zelf bepalen. Maar voor onderweg krijgen ze wel opdrachten mee die extra punten kunnen opleveren.

Het team met de meeste punten op het eind wint een gele Trabant. De teams doen vanuit Brussel achtereenvolgens het Zwarte Woud, Zwitserland, Italië met het Gardameer en Venetië, en Hongarije met de Plitvicewatervallen en het Balatonmeer aan.

"Wij doen vooral mee voor de sfeer, de belevenis en de feestjes. Je zit samen met mensen met dezelfde interesses, zodat het zeker een plezante groep wordt. Maar we weten nu ook al dat het zeven heel vermoeiende dagen worden. Daarom breien wij er in Boedapest en Hongarije nadien nog een extra weekje vakantie aan vast om uit te blazen."

Bron GVA - 12 juli 2018 - dit artikel werd gereproduceerd met toestemming van de uitgever, alle rechten voorbehouden – Nnieuws License2Publish.