Heist-op-den-Berg scoort 54,8 op 100 op het Fietsrapport. Die score ligt 10% hoger dan bij het vorige Fietsrapport twee jaar geleden (44,9/100).

'Het lokale bestuur is blij met die vooruitgang, aangezien het de afgelopen twee jaar ook wel investeerde in zijn fietspaden. Zo kwam er onder andere een nieuw fietspad in Nieuwendijk, L. Carréstraat, Hallaarstraat en Leopoldlei.

Tegelijkertijd beseft het bestuur dat er nog veel werk voor de boeg ligt. Deze legislatuur wordt er elk jaar gemiddeld 400.000 euro geïnvesteerd alleen al in fietspaden.

Het rapport geeft als werkpunten onder andere de staat van de fietspaden en de fietsvriendelijkheid voor kinderen en ouderen.

De komende jaren pakt het lokale bestuur, gekoppeld aan rioleringswerken, de fietspaden langs de Herentalsesteenweg, IJzerenweg en uiteraard de Liersesteenweg (N10) aan. Daarnaast zijn ook de plannen voor de fietssnelweg of fietsostrade tussen Lier en Aarschot in de maak.

Bovendien bekijkt team Mobiliteit met de Heistse scholen hoe ze de schoolomgevingen maar ook de schoolroutes ernaartoe veiliger kunnen maken. En zo maken we Heist-op-den-Berg stap voor stap wat meer een fietsgemeente.

Uit het Fietsrapport bleek ook dat de Heistse burger niet weet waar hij terechtkan met vragen of klachten over fietsinfrastructuur en de staat of het onderhoud van een fietspad.

Het lokale bestuur wil zijn online meldpunt daarom nog eens extra onder de aandacht brengen. Dus: klachten, vragen of opmerkingen kunnen inwoners meedelen via het online meldpunt op www.heist-op-den-berg.be/meldpunt.

Kortom, er staan nog verschillende projecten op til om meer mensen op de fiets te krijgen, om het de fietsers zo comfortabel mogelijk te maken en hen op een veilige manier door het verkeer te loodsen. Voor een volgende Fietsrapport hopen we opnieuw een betere score te kunnen optekenen.

Het Fietsrapport is het resultaat van een publieksbevraging bij Vlaamse fietsers over de kwaliteit van de fietsinfrastructuur, -beleving en -communicatie van Heist-op-den-Berg. Het rapport is een initiatief van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) en de Fietsersbond.'