Heist-op-den-Berg wil graag een fietsvriendelijke gemeente zijn. Er worden fietspaden aangelegd en fietsstraten ingericht. Er is echter nog veel werk aan de winkel.
Zo worden er in de Lostraat fietspaden heraangelegd. Hierdoor wordt er gewerkt aan de nutsleidingen in het stuk tussen de sporthal en de Bergebeekstraat. In noordelijke richting is een omleiding voorzien voor de fietsers. Dit is slecht aangeduid. Die omleiding staat echter enkel aangeduid aan de andere kant van de spoorweg. Maar daar besef je nog niet waarom die omleiding gesuggereerd wordt. Negeer je die pijlen, dan kom je dus uit op het verbodsbord in de Bergebeekstraat. Volg je wel de omleiding, dan moet je twee kilometer omrijden. Twee kilometer omrijden is vervelend voor autobestuurders, maar nog veel belastender voor fietsers die door weer en wind rijden.
Eigenaardig genoeg kunnen fietsers het fietspad, dat normaal gezien een tweerichtingsfietspad is, wel in de andere richting volgen, aan de linkerkant van de weg. Auto's mogen overigens ook in die richting rijden.
De fietsersbond Heist-op-den-Berg vindt het beter vinden om de doorgang voor fietsers in beide richtingen toe te laten. Gemotoriseerd verkeer kan dan een omleiding volgen. Zij hebben geen last van weer en wind en verliezen ook minder tijd dan de fietsers. Dat zou een fietsvriendelijke keuze zijn.
Deze week heeft het schepencollege ook beslist om twee extra fietsstraten te voorzien in de gemeente. Dat is mooi. Wij merken echter dat er nog wel wat schort aan de inrichting van eerdere fietsstraten en dan vooral de Oude Liersebaan. Hoewel er in een fietsstraat een maximumsnelheid geldt van 30km/h wordt er vaak harder gereden. Het verbod om fietsers in te halen wordt nauwelijks gerespecteerd. Deze straat is dan ook nog ingericht met voor fietsers levensgevaarlijke ribbelstroken langs het asfalt. Inhalende autos en tegenliggers duwen de fietsers als het ware opzij naar die stroken waardoor fietsers kunnen vallen. Anderhalf jaar na aanleg is er nog niets veranderd. Van het gras dat in de ribbels zou groeien is niets te zien. Voor veel mensen is het niet duidelijk welke gedrag verwacht wordt in een fietsstraat. Een duidelijke bord met uitleg wat een fietsstraat is (zoals bv gebruikt bij de fietsstraten in Bonheiden) lijkt hier een absoluut minimum. Ook controle op het respecteren van de verkeersregels is aangewezen.
Eigenlijk moet hier ofwel een afgescheiden fietspad komen of een knip voorzien worden om sluipverkeer te stoppen.