De handelskern van Herenthout verandert in een grote zone 30 en sluit zo aan op de bestaande zone 30 in de schoolomgevingen. Vanaf vrijdag 27 november mag je in het centrum niet sneller rijden dan dertig kilometer per uur.

Dat geldt voor auto's, fietsen, motors, scooters en alle andere vervoersmiddelen.

In het centrum delen bestuurders de weg met veel fietsers en voetgangers. Met het invoeren van een vaste zone 30 hoopt het bestuur de verkeersveiligheid van deze zwakke weggebruikers in de dorpskern te verhogen.

Een zone 30 invoeren heeft een aantal voordelen. Zo heb je een veel breder gezichtsveld bij 30 km/u dan bij hogere snelheden. Je ziet veel beter wat er links en rechts van je gebeurt en je kunt op tijd reageren op mogelijke hindernissen.

Je staat ook veel sneller stil. Bij een snelheid van 30 km/u bedraagt de stopafstand op een droog wegdek 13m, bij een snelheid van 50 km/u bedraagt die 27m.

Indien een voetganger wordt aangereden met 30 km/u, zijn zijn overlevingskansen vier tot vijf keer groter dan bij een aanrijding met 50 km/u.
En ook in de auto wordt het veiliger.

Het risico om als bestuurder of als passagier zwaar gewond te geraken of te overlijden bedraagt 45 procent bij een schok tegen 50 km/u, en slechts 15 procent tegen 30 km/u.

Uit onderzoek blijkt bovendien dat de invoering van een zone 30 een vlotte doorstroming van het verkeer niet zou verhinderen. De reistijd wordt vooral verlengd door de verzadiging van kruispunten en de zoektocht naar een parkeerplek.

Deze maatregel kadert in het traject 'Verkeersveilige gemeente' waartoe het bestuur zich bij het begin van de legislatuur engageerde.