De vernieuwing van het kruispunt van de Nieuwe Baan (N174) met de op- en afritten naar de E313 in Laakdal/Geel-Oost staat al een tijdje op de planning bij het Agentschap Wegen en Verkeer.

Enkele interessante archeologische vondsten hebben de oorspronkelijke planning doen uitlopen.

Het archeologisch onderzoek op het zuidelijk terrein is nu volledig afgerond, waardoor vanaf vandaag de voorbereidende werken voor de bouw van de rotonde kunnen starten.

Archeologisch onderzoek is klaar

Het archeologisch onderzoek leverde enkele interessante vondsten op, zoals een fragment van een glazen 'La Tène armband' uit de Midden en Late Ijzertijd en een scherf van een dolium, Romeins aardewerk.

Dit zorgde ervoor dat de effectieve herinrichting van de Nieuwe Baan vertraging opliep. Nu het archeologisch onderzoek is afgerond, kunnen de geplande ontbossings- en grondwerken voor de aanleg van de rotonde en carpoolparking op 1 september terug worden verdergezet.

Tijdelijke werfweg en fietsomleiding

De aannemer voert de werken in verschillende fases uit en heeft ongeveer 8 maanden nodig voor de herinrichting. Om vertragingen en omleidingen te beperken, wordt voor de start van de bouw van de nieuwe rotonde een tijdelijke werfweg aangelegd.

De aanleg van de werfweg duurt tot 29 september en gebeurt buiten de rijweg, waardoor er nauwelijks hinder is voor het verkeer.

De effectieve bouw van de nieuwe rotonde start op 30 september. Vanaf dan passeert het noord-zuidverkeer de werfzone via de pas aangelegde werfweg. Ook de op- en afritten van de E313 blijven, op 2 à 3 weken na, altijd bereikbaar.

Voor de fietsers loopt er een omleiding, zodat zij een veilige route buiten de werfzone hebben. Tijdens de eerste twee fases wordt het bestaande fietspad langs de N174 opgebroken en vervangen door een nieuw, breed dubbelrichtingsfietspad.

Fietsers kunnen dan tijdelijk niet langs de N174 rijden en volgen een omleiding in beide richtingen via De Beemden (of Achter de Bergen) - Sint-Jozefstraat - Oude Vorstseweg - Steenweg op Meerhout.

Het project in een notendop

De twee kruispunten met de Heikantstraat en met de op- en afrit van de E313 worden vervangen door één nieuwe dubbelstrooksrotonde, zodat de doorstroming van het verkeer vlotter en veiliger kan verlopen.

Verder voorziet Wegen en Verkeer een breed, vrijliggend dubbelrichtingsfietspad langs de N174 van net voor de nieuwe rotonde tot aan de 'Triangel' (kruispunt N174-Steenweg op Meerhout-Hezemeer).

Zo verhoogt ook de veiligheid van en het rijcomfort voor fietsers opmerkelijk. Tot slot wil Wegen en Verkeer met de aanleg van een nieuwe carpoolparking met 74 parkeerplaatsen en fietsenstalling (ten zuiden van de rotonde) carpoolen aantrekkelijker maken en het aantal auto's op de (snel)wegen doen dalen.