Vanaf 18 februari rijdt er ter vervanging van de Fyra twee keer per dag een trein tussen Brussel en Den Haag. Dat heeft de NMBS bekendgemaakt.

 

Het gaat om een "gewone" intercity-trein, zoals de vroegere Beneluxtrein voor de komst van de Fyra.

Drie weken later, op 11 maart, zal de frequentie worden opgevoerd tot 8 verbindingen per dag. Dat is de NMBS overeengekomen met de Nederlandse spoorwegen (NS).

De prijs van het kaartje en de stopplaatsen zullen dezelfde zijn als die van de oude Beneluxtrein tussen Brussel en Amsterdam.

Al rijdt de nieuwe lijn dus niet rechtstreeks tot de Nederlandse hoofdstad. De trein vertrekt in Brussel-Zuid en stopt in Brussel-Centraal, Mechelen, Antwerpen-Centraal, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam en Den Haag. Voorts blijft ook de IC-trein tussen Antwerpen-Centraal en Roosendaal bestaan tot 11 maart. Ook die rijdt 8 keer per dag.

Het is volgens de NS niet mogelijk om de verbinding door te trekken naar Amsterdam omdat het daarvoor te druk is op het spoor. Reizigers van of naar Amsterdam zullen moeten overstappen in Rotterdam.

Goed alternatief en duurzame tijdelijke oplossing

De bevoegde Nederlandse staatssecretaris Wilma Mansveld had de NS en de NMBS tot vandaag de tijd gegeven om met een tijdelijke oplossing te komen. Daarom werd er de afgelopen dagen koortsachtig overlegd, onder meer met de infrastructuurbeheerders ProRail en Infrabel.

Mansveld is tevreden met de oplossing omdat het gaat om een rechtstreekse intercity-trein die 8 keer per dag gaat rijden. Die voorwaarden had ze gesteld. Mansveld sprak van een "goed alternatief en een duurzame tijdelijke oplossing".

Volgens NMBS-woordvoerder Bart Crols is dit een alternatieve oplossing voor het treinverkeer tussen België en Nederland. "De Fyra ligt stil. Er wordt hard gewerkt om de problemen met die hogesnelheidstrein op te lossen. Later moeten we bekijken of de Fyra terug betrouwbaar kan gebruikt worden. We hebben hem nog niet volledig afgeschreven en we werken verder hard aan een nieuwe betrouwbare dienstregeling tussen België en Nederland", luidt het.

"We hebben woord gehouden", zegt Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS. "Het moest snel gaan want deze mobiliteitskloof tussen beide buurlanden was gewoon onaanvaardbaar."

De hogesnelheidstrein Fyra werd twee weken geleden van de sporen gehaald omdat de problemen zich bleven opstapelen. Voor de zomervakantie komt er een nieuwe evaluatie en zal bepaald worden of de trein nog een toekomst heeft.