Iedereen kent ze wel: de jeugdbeweging die van deur tot deur gaat met wafels, de harmonie die taarten verkoopt, een ander goed doel dat met een wenskaartenverkoop de straat optrekt. Maar ook die manier van fondsenwerving voor verenigingen en goede doelen kan vernieuwd worden.

TWERK vzw uit Herentals en Ichtus Vlaanderen sloegen de handen in elkaar en ontwikkelden een nieuwe manier om nu ook via het web de boer op te gaan: www.chocoladeactie.be: een webshop waarmee verenigingen online chocoladeproducten kunnen verkopen om zo extra geld in het laatje te brengen.

Ichtus Vlaanderen organiseerde al enkele jaren een chocoladeverkoop met de FairTrade chocoladeproducten van TWERK, een sociale werkplaats voor en met mensen met autisme.

Omdat Ichtus verspreid werkt over heel Vlaanderen, deed ze dat via www.steunonzevereniging.be, een platform van TWERK, dat volledig werd opgezet en onderhouden door de doelgroepmedewerkers van TWERK. De opbrengsten van de verkoopsactie werden eerlijk verdeeld tussen beide partners.

Dit jaar opperde Ichtus het idee om niet alleen de bestellingen, maar ook de betalingen online te doen verlopen. Daarom ontwikkelden de medewerkers van TWERK de website www.chocoladeactie.be. De technische aspecten, de lay-out, de orderverwerking én alle logistieke aspecten van deze webshop worden volledig onderhouden en gedragen door de TWERK-medewerkers. Zowel Ichtus als TWERK zijn daar bijzonder trots op.

"Voor Ichtus is dit een hele vooruitgang," zegt algemeen secretaris Tom De Craene. "We hebben groepen verspreid over alle studentensteden, en onze sympathisanten zitten overal in Vlaanderen. Via chocoladeactie.be kunnen we niet alleen iedereen bereiken, maar ook alle bestellingen centraal laten verlopen én meteen ook afrekenen.

Ons publiek is helemaal mee met online bestellingen en betalingen, en administratief en organisatorisch is dat voor ons een hele vooruitgang. Bovenal is chocoladeactie.be het perfecte kanaal om maar liefst 2 goede doelen te steunen: Ichtus én TWERK, een sociale werkplaats voor mensen met autisme die fantastisch werk en heerlijke Fairtrade chocolade levert."

Ook TWERK is heel enthousiast. "Voor ons is dit toch wel een mijlpaal," zegt zakelijk coördinator Bart Michiels. "Het is een hele stap gebleken om een echte webshop te maken die volledig in elkaar gebokst is en onderhouden wordt door onze doelgroepmedewerkers. Bovendien toont het aan dat ook en sociale werkplaats of maatwerkbedrijf kan evolueren en innoveren.

Deze webshop is een eerste stap in een veelbelovende richting. We hopen via dit platform ook andere verenigingen de kans te geven om extra fondsen te werven. Stilaan zullen we chocoladeactie.be verder uitbouwen, zodat we ons echt inschakelen in de nieuwe economie."