Tijdens een persconferentie dinsdagochtend heeft Johan Maes de sterke outplacementresultaten die gerealiseerd werden met de ex-medewerkers van Ijsboerke voorgesteld.   De Vlaamse arbeidsmarkt wordt reeds verscheidene maanden getroffen door zware herstructureringen/sluitingen die een ernstige impact hebben op de getroffen werknemers en hun familie.

Johan Maes verantwoordelijke van Ijsboerke-Hura (foto) : 'Vanaf de herstructureringsaankondiging worden we dagelijks geïnformeerd over de voortgang en de negatieve gevolgen.  Veelal wordt er niet verder gecommuniceerd over wat de ontslagen werknemers in de daaropvolgende maanden doormaken.   Het verhaal ‘Ijsboerke 1 jaar later’ geeft hieromtrent duidelijkheid :

-          Ondanks onze huidige economische toestand zijn er zeker en vast nog kansen voor werkzoekenden

-          De arbeidsmarktgerichte outplacementaanpak heeft ertoe geleid dat 8 op 10 ontslagen werknemers terug aan de slag zijn. 

Vanuit dit verhaal kunnen de werknemers die kortelings hun job verliezen, energie halen om gericht hun zoektocht naar een nieuwe job aan te vatten. Kortom een realistische, positieve boodschap voor onze geteisterde regio.

In februari 2013 neemt ijsfabrikant Glacio uit Beerse het noodlijdende Ijsboerke over. Verschillende weken domineerden de onderhandelingen zowel het regionale als nationale nieuws. Uiteindelijk werden 225 van de 338 jobs gered. Spijtig genoeg verloren ook 113 werknemers hun baan.

De 113 getroffen werknemers:

  • 88 homevenders (huis aan huis verkopers)
  • 25 andere werknemers (aan de homevending gerelateerde functies, 10-tal productiemedewerkers)  

Deze werknemers werden tijdens verschillende infosessies geïnformeerd over het sociaal plan en de begeleidingsmogelijkheden die hierin vervat zaten. Uiteindelijk hebben 89 ontslagen werknemers gebruik gemaakt van de outplacementbegeleidingen:

  • Naar statuut:
    • 9 bedienden
    • 80 arbeiders (waarvan 73 homevenders).
  • Kenmerkend:
    • Hoge anciënniteit en hoge verbondenheid met product/merk
    • Intensief arbeidsritme, goede verloning
    • 50% ouder dan 45 jaar, 33% ouder dan 50 jaar
    • Kortgeschoold
    • Zwaar teleurgesteld (‘rendabiliteit’).

Enkele opmerkelijke verhalen van medewerkers 

Van verkoper/chauffeur tot webdesigner in 1 jaar tijd  “Dit is mijn tweede kans”  Pieter :

Pieter  (24) heeft zich na zijn functie bij IJsboerke volledig omgeschoold tot webdesigner. Hij heeft nu de job van zijn leven bij webbureau Yools.  

Hoe ben je destijds bij IJsboerke terechtgekomen?

Pieter : “Op een gegeven moment ben ik ‘het IJsboerke’ letterlijk tegengekomen bij de scouts. Ik vond dat die man wel een toffe job deed en ben toen gaan solliciteren voor homevending, wat ik ongeveer een jaar heb gedaan. Op zich deed ik die job wel graag, maar toch had ik het gevoel dat ik meer in mijn mars had. In dat opzicht is het failissement voor mij eigenlijk een geschenk uit de hemel geweest.”

Hoe heb je het outplacement ervaren? 

Pieter : “Mijn eerste reactie toen ik hoorde dat ik in outplacement terechtkwam, was: ‘wat moet ik daar gaan in godsnaam gaan doen, laat mij toch allemaal gerust.’ Maar toen ben ik met Peter (mijn consulent) in contact gekomen.  Die man is zo gedreven, zijn motivatie heeft mij mee gemotiveerd. Hura heeft me geholpen om mijn competenties in kaart te brengen via jobdoelwitbepaling en allerlei testen. Maar ook werd er gekeken in welke omgeving ik gelukkig zou zijn. Zo werd er van mij een profiel opgesteld aan de hand van bepaalde kernwoorden.

Dat werd gematcht met vacature profielen. Op zich vond ik het hele traject zeer nuttig. Peter besprak steeds met mij wat de beste keuze was. Op een bepaald moment werd de mogelijkheid besproken om een opleiding te volgen en ik dacht: ‘dit is mijn tweede kans’. Zo heb ik uiteindelijk een opleiding webdesign gevolgd.”

Hoe verliep je opleiding?

Pieter : “De opleiding duurde slechts vier maanden maar was zeer intensief. Overdag ging ik naar de les en ‘s avonds moest ik taken maken, ik was constant met webdesign bezig. Zelden heb ik zoveel geleerd in zo’n korte tijd. Peter heeft me tijdens die periode nog veel gesproken: hij wilde weten hoe het met me ging. Peter heeft echt meer gedaan dan wat hij moest doen, ik heb nog steeds een heel goede band met hem.”
En waar sta je nu?

Pieter : “Mijn hobby is nu mijn werk.  Yools is een webmarketingbureau met een unieke bedrijfscultuur. Ik ben er via mijn stage terechtgekomen en heb net mijn IBO contract getekend. Na die korte cursus was ik niet echt klaar om als webdesigner aan de slag te gaan, maar dit bedrijf heeft me volledig op motivatie aangenomen. Yools is een bedrijf dat gelooft in mensen, eerder dan in diploma’s. Ze geloven dat ik goed kan worden in wat ik doe. Vandaag doe ik vooral account management, contact met de klanten gaat me wel goed af. Ik vind het plezant, elke dag ga ik met een smile naar het werk.”

Op 62 jarige leeftijd terug aan de slag:  “Dankzij Hura heb ik het gevoel dat ik er niet alleen voor sta” Luc :

Luc is 62 jaar en heeft 10 jaar bij IJsboerke gewerkt als chauffeur & verkoper aan huis. Bij de overname van IJsboerke in maart 2012 werd Luc ontslagen en kwam hij in contact met Hura.

Luc : “Mijn ontslag heb ik vrij gelaten ervaren, ik had het immers al enkele maanden zien aankomen. Mijn eerste zorg ging naar het nu: ‘ga ik nog werk vinden ja of neen?’ Een nieuwe job zoeken was voor mij een must omdat ik 32 jaar zelfstandig ben geweest, waardoor ik niet in aanmerking kwam voor brugpensioen.”

Luc : “Toen kwam ik in outplacement terecht: we hadden elke donderdag een bijeenkomst met Hura. Dat gebeurde in groep, met 4 collega’s. De eerste periode kwamen we wekelijks samen, daarna om de 14 dagen. Er werden heel wat zaken besproken tijdens die bijeenkomsten:  eerst en vooral werden we ingelicht en begeleid in alle papierwerk om met alles in orde te zijn. Ook werd er uitgelegd hoe je een cv opmaakt en op sollicitatiegesprek gaat. We kregen daarbij een map waarin alles heel duidelijk werd beschreven.  Er volgde ook een rollenspel van een sollicitatiegesprek, iets wat ik zelf niet zo makkelijk vond om te doen.

Naast die groepsbijeenkomsten heb ik ook privé gesprekken gehad. Tijdens die gesprekken kwamen er heel wat persoonlijke vragen aan bod: hoe ik mijn toekomst zag, wat voor werk ik  graag wilde doen, wat mijn kwaliteiten zijn. Ook werd ik goed voorbereid op sollicitaties die later met een nieuwe  werkgever of uitzendbureau zouden volgen. Die individuele gesprekken waren voor mij heel waardevol. Het klikte ook heel goed met de consulente.

Algemeen gesproken, was het outplacementtraject voor mij een goede ervaring: Hura heeft me goed op weg geholpen.”

Luc  :“Na 4 maanden kon ik weer aan de slag als chauffeur bij Eismann. Aanvankelijk had ik mijn twijfels. Ik dacht ‘als het me niet aanstaat, dan stop ik ermee’. Maar mijn job bevalt me meer en meer. Nu doe ik opnieuw mijn oude rondes en bedien ik mijn vroeger cliënteel: bijna 95% van mijn oude klanten zijn opnieuw klant geworden. Dat was een goede stimulans.”

Luc : “ Hura is me steeds blijven volgen. Toen ik pas mijn nieuw werk had gevonden, heeft de consulente nog een paar keer contact gehad met mij. Ook enkele weken geleden kreeg ik nog eens telefoon van Hura. Ze vroegen of alles in orde was en of mijn dossier mocht afgesloten worden. Je wordt dus echt wel goed opgevolgd.

Dankzij Hura heb ik het gevoel dat ik er niet alleen voor sta. Daarom heb ik ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn huidige situatie voor te leggen: ik heb onlangs een hartinfarct gehad en ben nu 6 weken thuis. Daardoor ben ik onzeker over mijn toekomst. Hura heeft naar mijn verhaal geluisterd en we hebben opnieuw een afspraak gemaakt. Als ik door deze omstandigheden opnieuw zonder werk zou vallen of mijn werk anders moet aanpakken, staat Hura voor me klaar om me verder te helpen.”

De droomjob na outplacement “We keken ernaar uit om elkaar wekelijks terug te zien.” Eric 

Eric (47) begon op zijn 20e bij IJsboerke te werken als verkoper op de baan en deed dat 26 jaar lang. Na zijn ontslag heeft hij de switch gemaakt naar verkoper in garage VAG in Turnhout.

Hoe heb je, na 26 jaar dienst, je ontslag ervaren?

Eric : “Tot de laatste dag heb ik niet geloofd dat het zou gebeuren. Ik heb altijd gewerkt alsof het mijn eigen zaak was, zelfs als ik ziek was kwam ik nog werken. En toen was het plots gedaan. Woensdag ben ik nog uitgereden, donderdag moest ik mijn sleutel afgeven en was alles afgelopen. Het was heel frustrerend: ik heb alles gedaan voor mijn job en toch zonk het schip.”

Hoe was je ervaring met Hura? 

Eric : “Super! We zaten met een 8-tal verkopers in onze groep. Het feit dat je elkaar wekelijks ziet, is erg belangrijk. Het waren moeilijke tijden en ik keek er echt naar uit om mijn collega’s terug te zien. In het begin hebben we over IJsboerke gepraat, iedereen kon zijn verhaal doen. Daarna ging het over hoe je moet solliciteren. Naast de groepsgesprekken had ik ook een individuele gesprekken met mijn consulent. In die gesprekken ging het over mijn persoonlijke ambities, hoe ik mijn toekomst zag en waar ik allemaal kon solliciteren. Ook de praktische zaken kwamen aan bod, zoals hoe je vacatures kan opzoeken op de computer.

Hoe vond je je nieuwe job?

Eric : “Vanuit mijn netwerk ben ik terecht gekomen bij de baas van VAG Turnhout, een garage in tweedehands Mercedes wagens. Ik ben altijd al een autoliefhebber geweest, en nu kan ik die passie uitvoeren in mijn job. In feite heb ik mijn droomjob gevonden. Het bedrijf waar ik nu werk is heel anders dan IJsboerke, het is een familiebedrijf en dat merk je meteen aan de mentaliteit. Ik sta nu ook veel dichter bij de baas.

Achteraf gezien was mijn ontslag een opportuniteit naar een betere toekomst. Eigenlijk heb ik veel geluk gehad.”   Een mooi verhaal bij Ijsboerke.