De regering van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen plaatst het dossier van de IJzeren Rijn bovenaan de politieke agenda. Dat heeft de Kamer van Koophandel in Limburg vernomen van de Duitse zustervereniging. Minister van Transport Michael Groschek neemt de reactivering van de IJzeren Rijn met hoogste prioriteit op in het "Bundesverkehrswegeplan", het mobiliteitsplan voor Noordrijn-Westfalen.
 
Het traject zou ook dwars door Herentals-Olen-Geel-Mol en de Kempen lopen met de nodige mobiliteitsproblemen en gevaren.

De IJzeren Rijn is een historische spoorlijn tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Ruhr-gebied. België dringt aan op een modernisering en heropening van de lijn, maar in Nederland is daar verzet tegen omdat het oorspronkelijke tracé door een stiltegebied loopt.

De Limburgse Kamer van Koophandel is dan ook blij dat Noordrijn-Westfalen het dossier bovenaan de politieke agenda plaatst. "De voordelen van de IJzeren Rijn zijn onmiskenbaar", zegt Johan Leten. "Het traject is bijna 25% korter dan het traject via de Montzenlijn, en bovendien kunnen de treinen door het vlakkere traject tot 2.000 ton (in plaats van 1.120 ton) vervoeren. De Euregiokamers (Voka - Kamer van Koophandel Limburg, Kamer van Koophandel Nederlands-Limburg, IHK Aken en IHK Eupen) pleiten daarom sinds 1999 voor een reactivering van deze IJzeren Rijn."

"Als het treinvervoer zich wil ontpoppen tot een volwaardig alternatief voor het wegvervoer richting Ruhrgebied, is de reactivering van de IJzeren Rijn een noodzaak. We hopen dat de Belgische en Nederlandse regeringen dit voorbeeld volgen zodat dit pijnpunt eindelijk, na al die jaren, weggewerkt kan worden." (belga)