Aan de Bannerlaan Grobbendonk hebben 5 bedrijven een nieuw en zuinig industriegebouw neergezet dat voldoet aan de toekomstige normen van ondernemen in Vlaanderen.

5 ondernemers met dezelfde visie zijn hier ingestapt : Van de Velde Transport, Erie Waterontharding, Banden Sooi en Le Pain Artisan (industriële bakkerij) en Nedcon (installateur magazijnrekken).

Dirk De Vroede, ontwikkelaar Immo De Vroede bvba uit Nijlen : 'Zowat 2 jaar geleden kwam het idee hier een industriepark neer te zetten. Zo zijn er veel natuurlijk. Maar dit moest een zijn met visie naar de toekomst. Beter geisoleerd, zonder last voor de natuur en met visie naar de toekomst.

Aansluitend zijn we met de 5 ondernemers gaan samenzitten met de dienst stedenbouw Grobbendonk, IOK kempen, gespecialiseerde architecten en zonne-energie specialisten.

Op deze manier zijn we er in geslaagd 15.000 m2 industriebouw neer te zetten zonder overlast voor mileu met hemelwater.  Dit door 133.000 liter regenwaterputten te plaatsen voor hergebruik.  177.000 liter ondergrondse buffering in putten dat met 10 liter/seconde naar wadi wordt gepompt naar wadi.

381.000 liter water kan in wadi opgevangen worden dat uiteindelijk infiltreert in de bodem.  Op 24 uur dient de wadi die volledig vol water zou zijn helemaal geinfiltreerd te zijn in de bodem.

Er is dus geen aansluiting op het rioleringnet.  Rivieren worden niet belast door dit project.

Op 15.000m2 valt maandelijks gemiddeld 1.050.000 liter regenwater (70l/m2)
600.000 liter kan dagelijks hier opgevangen worden.

1,189 mWh vermogen ligt met zonnepanelen op de daken, voldoende om alle bedrijven te voorzien van stroom.  6.435 panelen (of gemiddeld verbruik van 285 gezinnen) (zie foto's en vid). Deze panelen werden oost-west gericht geplaatst wat de bedrijven meer uur per dag van stroom voorzien en waardoor minder op het net dient geplaatst te worden.

Door de nieuwe visie van IOK Geel en gemeente Grobbendonk dat lintbebouwing toestaat, zelfs motiveert, is 20 tot 30 procent extra benutting van industriegrond mogelijk – ook tot op grens van perceel te mogen bouwen is de nieuwe trend.

Op schaal van Vlaanderen zou dit 7.700 hectare extra bebouwing kunnen realiseren zonder één boom te moeten snoeien.

Elektrische auto's komen er nu snel aan – 10-tallen extra modellen tegen 2020. Ja, maar er is geen laadpaal netwerk zegt men al eens.

EV-point is hier zeker een partner in die aan grote snelheid een netwerk in Vlaanderen aanlegt. 

Op heel dit park is momenteel nog niemand met een elektrische wagen aan het rijden.  Toch hebben we in samenwerking met EV-point reeds een elektrische laadpaal voorzien omdat we overtuigd zijn dat binnen dit en max. 2 jaar er veel vraag zal zijn.

Deze energie wordt bovendien door zonnepanelen opgewekt, kan het nog groener ? Personeel dat een elektrische bedrijfsauto kan krijgen zal slechts één derde kosten hebben naar (elek) verbruik toe vergeleken met diesel. Reken de besparing maar uit. (een bedrijf met 10 firmawagens bespaart al snel 16.000 euro aan diesel uit per jaar.
Personeel, klanten, leveranciers van bovengenoemde bedrijven kunnen alvast hun elektrische auto opladen.

Met al deze toepassingen zijn we overtuigd dat KMO Vlaanderen verder in deze richting dient te gaan', besluit Dirk De Vroede.' Beelden NNieuws.