Tijdens de eerste zes maanden van 2013 registreerde Infrabel 21 ongevallen aan de spooroverwegen waarbij er 3 dodelijke slachtoffers vielen. In vergelijking met dezelfde periode vorig jaar is dit een daling met ongeveer 30%. De meeste ongevallen zijn te wijten aan het niet naleven van de verkeersregels. Infrabel blijft daarom voortdurend investeren in een verhoogde veiligheid aan zijn infrastructuur en in bewustmakingscampagnes (zoals de jaarlijkse schoolkalender) om steeds de signalisatie aan de overwegen te respecteren.

Minder ongevallen aan overwegen in eerste helft van 2013

Tijdens het eerste semester van 2013 waren er 21 ongevallen aan overwegen waarbij er 3 dodelijke slachtoffers vielen. In 2012 registreerde Infrabel 30 ongevallen (6 dodelijke slachtoffers) voor dezelfde periode en in 2011 bedroeg dit 21 ongevallen (4 dodelijke slachtoffers). Elk slachtoffer is en blijft er één te veel en valt ten zeerste te betreuren.

Deze daling is opnieuw een stap in de goede richting want ondanks de stijging in 2012 is er de laatste jaren toch een daling van het aantal ongevallen merkbaar. Dat is ondermeer dankzij de permanente inzet van Infrabel om volop te blijven investeren in de veiligheid van het spoor: de absolute prioriteit.

Stapsgewijze veiligheidsstrategie van afschaffen, vervangen en vernieuwen

De beste manier om ongevallen aan overwegen te vermijden is het afschaffen van de fysieke kruising tussen het spoor en de weg. Daarom wil Infrabel, daar waar mogelijk, zoveel mogelijk overwegen afschaffen en vervangen door een brug, tunnel of langswegenis. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met de lokale overheden en de buurtbewoners.

Daar waar we een overweg niet kunnen afschaffen, investeert Infrabel in de vernieuwing, aanpassing en het onderhoud ervan. Zo verbeteren we de signalisatie (plaatsen van lichten, extra slagbomen voor voetgangers en fietsers, …) en stimuleren we de wegbeheerder om de nodige werken uit te voeren om de overwegen meer zichtbaarheid te geven.

In 2012 heeft Infrabel ongeveer 23 miljoen geïnvesteerd in de afschaffing, vervangen en vernieuwing van de spooroverwegen.

Cruciale rol voor de weggebruikers

Een cruciale rol is echter weggelegd voor de weggebruikers. De belangrijkste oorzaken blijven roekeloosheid, onvoorzichtigheid, gehaastheid en het niet respecteren van de verkeersregels aan de overwegen. Samen kunnen we het aantal ongevallen verminderen door te blijven investeren in veiligheid, maar ook door extra voorzichtig te zijn en de elementaire veiligheidsregels steeds in acht te nemen.

Minder overwegen zijn ook beter voor de stiptheid

De stapsgewijze afschaffing en vervanging van de overwegen komt niet alleen de veiligheid ten goede, maar is ook beter voor de stiptheid. Ongevallen aan overwegen veroorzaken ook heel wat vertragingen voor de treinreizigers. Tijdens de eerste zes maanden van 2013 registreerde Infrabel, als gevolg van ongevallen aan overwegen, 19.891 minuten vertragingen. In dezelfde periode voor 2012 waren dit 20.934 minuten en in dezelfde periode voor 2011 waren dit 16.154 minuten.

Jaarlijkse bewustmakingscampagne voor schoolgaande jeugd

Bijna 98% van de ongevallen aan spooroverwegen in Europa worden veroorzaakt door mensen die de verkeersborden en -signalisatie niet respecteren. Het is dan ook noodzakelijk om het grote publiek blijvend bewust te maken van de mogelijke gevaren aan overwegen als ze niet correct de verkeersregels naleven.

Daarom investeert Infrabel in verschillende sensibiliseringscampagnes. Zo geven we voor het vijfde jaar op rij een educatieve schoolkalender uit die nuttige data en vakanties koppelt aan leerrijke tips over de veiligheid rond het spoor. De kinderen kunnen zo op jonge leeftijd en een speelse manier de veiligheidsregels aan overwegen leren. Alle leerkrachten van de meer dan 4.000 kleuter- en lagere scholen in gans België ontvangen deze schoolkalender.

Er is grote vraag naar deze schoolkalender die, gratis en zolang de voorraad strekt, tot 15 september kan worden besteld via schoolkalender@infrabel.be. Daarnaast verschijnt hij ook in enkele Vlaamse en Franstalige kranten waardoor er ook heel wat gezinnen worden bereikt.