Vlaams N-VA-ministers Ben Weyts (Mobiliteit) en Philippe Muyters (Economie) investeren een bijkomend bedrag van 8,2 miljoen euro in de Vlaamse fietssnelwegen. De middelen komen uit het EFRO (Europese Fonds voor Regionale Ontwikkeling). Met die middelen kunnen in totaal voor 22 miljoen euro aan projecten gerealiseerd worden.

Het gaat dan vooral om het wegwerken van 'missing links' in de bestaande fietssnelwegen en om het creëren van conflictvrije fietssnelwegen.

Bovenop de EFRO-middelen, neemt de Vlaamse overheid 40 procent van de totale financiering op zich. De provincies en gemeenten passen bij. Bedoeling is dat de elf projecten ten laatste binnen de drie jaar volledig klaar zijn.

Aanleg van fietstunnel Koulaak Herentals €629.200

Het gaat onder meer om de aanleg van een fietstunnel in Koulaak Herentals op de fietsostrade tussen Herentals en Balen. Een investering van €629.200.

Minister Weyts wil van de fiets een volwaardig alternatief maken voor de auto's en de files. Veel Vlamingen halen hun fiets vooral in het weekend van stal, maar zouden dat ook meer tijdens de werkweek kunnen doen voor het woon-school - en het woon-werkverkeer.

Weyts investeert daarom in snelle en veilige fietsverbindingen voor pendelaars, de zogenaamde fietssnelwegen of fietsostrades. Hij wil 80 van dergelijke fietssnelwegen realiseren.

Ook Vlaams minister van Economie en Sport Philippe Muyters gelooft in het nut van de fietssnelwegen. "Vlamingen zijn de cultuuromslag aan het maken dat sporten en bewegen niet alleen iets voor in het weekend is, maar ook voor, na en zelfs op het werk.

Waarom dan niet met de fiets naar het werk? De tijd die je anders in de file staat, win je dan ineens om te sporten. We willen nog extra investeren in onze fietssnelwegen, om de keuze voor sport naar het werk nog makkelijker te maken", aldus Muyters.

De twee N-VA-ministers gebruiken nu 8,2 miljoen euro aan EFRO-middelen (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) voor de realisatie van elf projecten gespreid over Vlaanderen. Samen zijn die projecten goed voor een investering van 22 miljoen euro.

Concreet gaat het om het wegwerken van 'missing links' of ontbrekende schakels in de bestaande fietssnelwegen. Verder komen er fietsbruggen en fietstunnels om die fietssnelwegen conflictvrij te maken. (belga)